Den batteridrivna grästrimmern FSA 120 med styre är idealisk för trimning och klippning i medelstora områden, även på platser med ljudkänslighet. För noggrann trimning längs staket, vägar eller runt träd finns användbara FSA 120 R med loophandtag.

Batteridriven grästrimmer gör jobbet i tystnad – STIHL lanserar nya FSA 120

Nya grästrimmern STIHL FSA 120 är ett kraftfullt stöd för trädgårdsarbete och fastighetsskötare. Batteridriften gör den optimal för ljudkänsliga miljöer, så som vid sjukhus, kyrkogårdar eller skolor. Maskinen finns tillgänglig i två utföranden, med loophandtag eller styre.

Den batteridrivna grästrimmern STIHL FSA 120 är det perfekta verktyget för de som sköter större fastigheter och trädgårdar. Maskinen är kraftfull och ger stöd både för krävande arbetsuppgifter och för trimning och klippning av gräs.

Grästrimmern finns tillgänglig med styre och standard gräsklinga, och som R-modell där maskinen istället har loophandtag och trimmerhuvud. Ett brett utbud av andra skärverktyg som tillbehör finns också tillgängliga. Den maximala hastigheten kan förinställas i två nivåer och justeras efter behov, vilket säkerställer utmärkt klippresultat med optimal energieffektivitet.

– Trots hög prestanda ger batteridriften en såpass låg ljudbild att inga hörselskydd behövs. För den som arbetar vid ljudkänsliga miljöer, så som vid sjukhus, kyrkogårdar eller skolor kan man jobba både diskret och skonsamt, säger Mats Gustafsson, Product Launch Manager för STIHL Norden.

STIHL FSA 120 drivs av ett 36 V litiumjonbatteri från batterisystemet STIHL AP, AP 300 S. Detta placeras enkelt i batterifacket i chassit och säkerställer dessutom utmärkt balans. För att säkerställa att maskinen passar bekvämt i handen är både loophandtaget och styret klädda i ett halkfritt, mjukt material. Dessutom kan båda varianterna justeras utan verktyg för bekvämt och ergonomiskt arbete.

Både STIHL FSA 120 och FSA 120 R kan enkelt integreras i det molnbaserade systemet STIHL Connected, med en STIHL Smart Connector fäst på maskinen. Det gör det möjligt för professionella användare att få en detaljerad översikt över all relevant utrustningsdata, såsom driftstid, ålder samt kommande underhåll och underhållshistorik.

Höjdpunkter:

• Kraftfull och tyst: den batteridrivna grästrimmern kombinerar hög prestanda och fördelarna med batteriteknologi. Den drivs av en borstlös, elektroniskt kontrollerad elmotor (EC). Samtidigt är den tyst vilket gynnar både användare och omgivning.
  • Ergonomisk och bekväm jobba med: FSA 120 finns både med styre samt den allsidigt användbara FSA 120 R med loophandtag. Båda modellerna kännetecknas av sin låga vikt på endast 5,2 kg (FSA 120) eller 5,0 kg (FSA 120 R) - exklusive batteri.
  • Mångsidig användning: STIHL FSA 120 är det idealiska verktyget för mer krävande arbete på kommersiella områden och trädgårdsskötsel, samt för trimning och klippning av gräs och kantgräns i din trädgård.

STIHL FSA 120 finns tillgänglig hos auktoriserade återförsäljare från och med slutet av 2023.

Specifikationer

STIHL FSA 120 STIHL FSA 120 R
Batteriteknik: Lithium-ion Lithium-ion
Motor/ spänning: Borstlös (EC) Borstlös (EC)
Handtag: Styre Loophandtag
Vibrationer vänster / höger (m/s²): * 3.3 / 2.1 5.8 / 2.8
Vikt: 4.5 kg 4.3 kg
Klippdiameter (mm):
- gräsklinga:
- trimmerhuvud:
- 230
- 380
- 230
- 380

* K-faktor enligt direktiv 2006/42/EG = 2 m/s² (maximalt värde för tillämpliga kombiverktyg)

Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.