Nya STIHL HSA 30 och HSA 40 levererar imponerande klippningsprestanda tack vare sina diamantslipade och härdade kvalitetsblad.

Batteridrivna häcksaxar för trädgårdsanvändaren: STIHL introducerar HSA 30 och HSA 40

Med de nya batteridrivna häcksaxarna STIHL HSA 30 och HSA 40 är det enkelt, och tyst, att hålla trädgårdshäcken i topptrim. Med en vikt på endast 2,2 respektive 2,3 kg inklusive batteri, är dessa prisvärda instegsmaskiner för mindre trädgårdar särskilt lätta att hantera. Båda modellerna levererar imponerande klippresultat tack vare sina diamantslipade och härdade kvalitetsblad.

De två batteridrivna häcksaxarna är lätthanterliga och idealiska för trädgårdsägaren som snabbt, smidigt och tyst vill hålla trädgårdshäcken i form. HSA 30 kommer med ett 45 centimeter långt blad och med ett tandavstånd på 22 millimeter, vilket gör den till det perfekta verktyget för lätta formklippningar och beskärningar. HSA 40 har en bladlängd på 50 centimeter och tandavståndet på 24 millimeter möjliggör beskärning av till och med ett år gamla skott. De har även ett toppskydd som skyddar knivblades spets från slitage när användaren klipper nära marken.

– Behöver du en häcksax som har låg vikt, som inte stör grannar eller djur och som är utrustad med genomtänkta detaljer, så är HSA 30 och HSA 40 mycket bra alternativ. Den ergonomiska formen på handtaget är belagt med halkfritt mjukt material, och loophandtaget med strömbrytare säkerställer också bekväm hantering och ett stadigt grepp, säger Mats Gustafsson, Product Launch Manager för STIHL Norden.

De nya häcksaxarna får sin energi från batterisystemet AS 2. Det 10,8 V litiumjonbatteriet och den tillhörande AL 1-laddaren är kompatibla med alla andra verktyg i detta modulära system – från häcksaxar och gräs- och busksaxar till batteridrivna beskärningsmaskiner och handhållna dammsugare. Mycket praktiskt om du äger mer än en enhet och därmed kan använda batteriet och laddaren flera gånger.

Höjdpunkter:

• Kraftfull maskin med precisa klippningar: De nya batteridrivna häcksaxarna STIHL HSA 30 och HSA 40 är utrustade med en kraftfull likströmsmotor och levererar precisa klippresultat tack vare sina laserklippta, diamantslipade och härdade kvalitetsblad. Dessa är utmärkta inte bara med tanke på det visuella utseendet, utan även för häckens välmående.
  • Låg vikt och bekväm att jobba med: STIHL HSA 30 och HSA 40 kännetecknas av sin låga vikt på endast 2,2 respektive 2,3 kilogram, inklusive batteriet. Tillsammans med de optimalt balanserade verktygens design minskar detta belastningen på armarna och underlättar precisionsarbete.
  • Praktiskt batteridrivet system: HSA 30 och HSA 40 får sin energi från AS 2-batteriet som ingår i batterisystemet AS, utformat för privata fastighets- och trädgårdsägare.

STIHL HSA 30 och HSA 40 finns tillgänglig hos auktoriserade återförsäljare från oktober 2023.

Specifikationer

STIHL HSA 30 STIHL HSA 40
Batteriteknik: Lithium-ion Lithium-ion
Motor: DC Motor DC Motor
Ljudstyrkenivå (dB(A)): * 90 90
Driftstid (min): 50 40
Vibrationer vänster / höger (m/s²): ** 1.4 / 1.9 1.4 / 1.9
Vikt inklusive AS 2 batteri (kg): 2.2 2.3
Skärlängd (cm): 45 50

** K-faktor enligt direktiv 2006/42/EC = 2 m/s²
* K-faktor enligt direktiv 2006/42/EC = 2.0 dB(A)

Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.