Pontus Skye och Calle Svadling i Trollhättan. Foto: Joachim Nywall.

Calle Svadling och Pontus Skye laddar för European Trophy

Under EM-kvalet Nordic Trophy kvalificerade sig Calle Svadling från Bjursås och Leksandsbon Pontus Skye till European Trophy i Timbersports. Den europeiska tävlingen avgörs den 22 september i Belgien. Både Calle och Pontus siktar på en topp sex-placering som skulle innebära att de får tävla i den prestigefyllda internationella tävlingen Champions Trophy i maj 2020.

Den 18 augusti arrangerades EM-kvalet Nordic Trophy i Timbersports i Trollhättan. Den svenska eliten inom Timbersports var på plats för att kvalificera sig till den europeiska tävlingen European Trophy. Tävlingen är ett kval för att ta sig till den internationella tävlingen Champions Trophy dit endast de sex bästa europeiska atleterna kvalificerar sig. Calle Svadling och Pontus Skye blev de två bästa svenskarna i Trollhättan och ska nu åka till Belgien för att slåss om en plats i den internationella tävlingen som arrangeras i maj nästa år.

Calle Svadling – svensk rekordinnehavare
I Trollhättan tog Calle Svadling hem förstaplatsen i EM-kvalet och formen är i topp. Sedan november förra året har Bjursåsbon legat i hårdträning, vilket har gett resultat. Inför European Trophy siktar han på en placering bland de sex främsta atleterna för att kvalificera sig till Champions Trophy.
– Jag vet vad jag har för kapacitet och det känns inte omöjligt att komma bland topp sex. Det är tuff konkurrens men jag vet att jag kan vinna över flera atleter, säger Calle Svadling.

Under Nordic Trophy 2018 som avgjordes i Helsingborg slog Calle nytt svenskt rekord med 1.12,59 och det står sig än.
– Det finns absolut en möjlighet att slå nytt rekord. Men det är väldigt beroende på virket och att man tar det lugnt och inte känner någon press, säger Calle.

Pontus Skye har också legat i hårdträning och var fram till slutet på augusti regerande nordisk mästare. Även han siktar på att hamna bland topp sex och han hade en bra känsla under EM-kvalet i Trollhättan.
– Det kändes bra och jag får se hur det känns när man väl är på plats i Belgien men det blir en jämn tävling, säger Pontus Skye.

För Pontus kan det även bli nytt personligt rekord under tävlingarna den 22 september. Hans nuvarande rekord ligger på nästan 1,5 minut men med bra virke kan personbästa förbättras med över 10 sekunder.
– Mitt personliga rekord ligger på 1.28,46 men jag har kört snabbare flera gånger sedan dess men utanför tävlingssammanhang. Jag har det i mig och är det bra virke kan jag nog gå ned till närmare 1.15, säger Pontus.

Deltagare European Trophy 2019
1. Michal Dubicki, Polen
2. Robert Ebner, Tyskland
3. Danny Mahr, Tyskland
4. Marcin Darga, Polen
5. Elgan Pugh, Storbritannien
6. Koen Martens, Belgien
7. Guillaume Maure, Frankrike
8. Andrea Rossi, Italien
9. Jan Holub, Tjeckien
10. Martin Komarek, Tjeckien
11. Calle Svadling, Sverige
12. Pontus Skye, Sverige
13. Loic Voinson, Frankrike
14. Oliver Reinhard, Schweiz
15. Armin Kugler, Österrike

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Världsmästerskapen avgörs den 1–2 november i Prag, Tjeckien. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer påhttps://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.