Juniorvärldsmästaren Ferry Svan har bara 21 år gammal redan tagit steget upp i seniorklassen och har blivit inbjuden att delta i Champions Trophy 2018. Foto: Bobbo Lauhage

Ferry Svan klar för Champions Trophy 2018

Ferry Svan går från klarhet till klarhet. Det blev nyligen klart att Ferry får ett av två wildcard till Stihl Timbersports Champions Trophy som avgörs den 26 maj i franska Marseille. Men först ska han vara med och försvarade de blågula färgerna när VM avgörs i Lillehammer 3–4 november.

Det var efter kvalet till Champions Trophy i nederländska Sittard som Ferry Svan, trots en utebliven finalplats, imponerade stort på tävlingsjuryn. Två tävlingsheat under två minuter och en andraplats i samband med Nordiska Mästerskapen i Göteborg resulterade i att Ferry fick ett av två wildcard till Champions Trophy.

– En härlig överraskning. Det uppmuntrar mig verkligen till att träna ännu hårdare. Jag var klart yngst i kvaltävlingen och kommer även vara det under finalen i maj nästa år. Men det innebär också att jag får slå från ett underläge, kommenterar Ferry Svan.

Ferry fyllde 21 år i oktober och i Timbersports kan man tävla som junior upp till 25 år. Men Ferry Svan har visat sig vara ovanligt talangfull för sin ålder. I och med att han blev juniorvärldsmästare tidigare i år tog Ferry beslutet att redan efter den segern tävla i seniorklassen.

– Andraplatsen i NM visade att det var rätt beslut. Sedan vet jag att det är ett stort steg att tävla mot världseliten redan nu, men det är samtidigt oerhört inspirerande. Just nu är det VM i lag som gäller för min del i Lillehammer och där jag kommer att tävla i Underhand Chop eller Stock Saw. Först efter VM är det dags att lägga upp träningen för att vara som bäst under Champions Trophy i Marseille.

Ferry Svan, 073-062 26 08, ferry.svan@live.se

Hans-Ove Hansson, lagkapten svenska landslaget, 0703-11 95 13,

hans-ove.hansson@alvdalen.com

Jan-Olof Ekelund, Presskontakt, More PR, 0705-92 75 66, joe@morepr.se

Emma Birgersson, Presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. VM avgörs 2017 den 2–4 november i norska Lillehammer. Tävlingarna har sex discipliner: tre med yxa; Springboard, Standing Block Chop och Underhand Chop, och tre med såg och motorsåg; Stock Saw, Single Buck och Hot Saw. Läs mer på www.stihl.se.