Nya HSA 60 är STIHL kraftfullaste batteridrivna häcksax för konsumenter och ger effektivt samt behagligt arbete för trädgårdsägaren.

Nu lanseras HSA 60 – STIHL mest kraftfulla batterihäcksax för trädgårdsägare

Våren närmar sig och förberedelserna inför trädgårdssäsongen är inom räckhåll. Med hög prestanda, låg vikt och ergonomiska funktioner, garanterar nya häcksaxen STIHL HSA 60 snabba resultat och behagligt arbete för trädgårdsägaren. Med en särskilt låg ljudnivå gör den dessutom jobbet utan att grannar, din hörsel eller omgivning påverkas.

Nu lanserar STIHL sin mest kraftfulla, batteridrivna häcksax för konsumenter, nya HSA 60. Den nya maskinen riktar sig mot trädgårdsägare som enkelt vill hålla buskar, träd och häckar i trim utan att tumma på ergonomi, hörsel eller kapacitet. Trots en prestanda som ger över en timmes drifttid, väger maskinen blott 3,5 kg. HSA 60 är även optimalt balanserad och utrustad med antivibrationssystem, för mindre ansträngning vid klippning.

– Nytt för HSA 60 är även det roterbara handtaget, som gör det betydligt enklare att klippa vertikalt. Dessutom underlättas användandet av att säkerhetsbrytaren placerats på insidan av loophandtaget. Sammantaget gör prestandan och den ergonomiska designen att trädgårdsägaren slipper dela upp arbetet i etapper, säger Mats Gustafsson, produktchef STIHL Norden.

Utvecklad bladteknik ger effektiv klippning
Nya HSA 60 kommer med den senaste knivtekniken från STIHL, där droppformade mothåll fångar grenarna och diamantslipade knivar ger rena snitt och snabba resultat. Häcksaxen är även utrustad med ett anti-block-system, som förhindrar att tjockare grenar stoppar klippningen. Om kniven stannar är det bara att släppa gasreglaget för att återigen gasa. Kniven byter då riktning, varpå grenen lossnar. HSA 60 är dessutom särskilt skonsam för användarens hörsel, med en låg ljudnivå.

HSA 60 är utrustad med en EC-motor (borstlös) samt ett knivskydd i änden, för lägre slitage vid arbete nära mark och murar. Häcksaxen är kompatibel med STIHL AK-system, som riktar sig mot privatpersoner.

– Att jobba i ett batterisystem innebär flexibilitet i trädgårdskötseln, eftersom att samma batteri kan användas till flera maskiner. Behöver man byta trädgårdssyssla, och därmed maskin, kan man enkelt flytta batteriet, säger Mats Gustafsson.

HSA 60 finns tillgänglig under våren 2023 hos STIHL återförsäljare.

Specifikationer

Motor/ spänning

Borstlös (EC) / 36 V

Tandavstånd