Nya häcksaxen HSA 50 från STIHL är utvecklad för att underlätta både större och mindre trädgårdsprojekt, häckar som buskar.

Ny batteridriven häcksax från STIHL håller trädgården i topptrim

Den nya batteridrivna häcksaxen HSA 50 från STIHL garanterar resultat utan krångel. HSA 50 är designad för en ergonomisk och effektiv trädgårdsskötsel, och den patenterade kniven ger precisa resultat. Dessutom bidrar häcksaxen till en tystare och desto mer avgasfri trädgårdsmiljö, tack vare batteridriften.

Nya batteridrivna häcksaxen HSA 50, som ersätter den befintliga modellen HSA 56, ger snabbt och enkelt resultat utan större arbetsbelastning. Detta tack vare hög skäreffekt och innovativ design. Användarvänliga HSA 50 håller trädgården i trim och är dessutom så tystlåten att det inte krävs hörselskydd när den används.

HSA 50 är utvecklad för att underlätta både större och mindre trädgårdsprojekt, häckar som buskar. Häcksaxen har en patenterad droppformad kniv och längden har ökat jämfört med föregående modell, vilket ger ett mer effektivt och precist resultat.

– Det är viktigt för oss att arbetet ska gå snabbt, smidigt och säkert. Häcksaxen är exempelvis utrustad med ett toppskydd för klippning nära mark eller murar och säkerhetsbrytaren är placerad i loophandtaget.

Handtaget är ergonomiskt designat med mjuka greppytor och batteriet sitter i mitten av maskinen för optimerad balans. Tack vare en nätt vikt på 2,9 kg samt låga vibrationer minimeras ansträngningen vid användning, vilket både effektiviserar och underlättar trädgårdsarbetet. HSA 50 har lång livslängd samtidigt som reservdelar finns tillgängliga upp till 10 år efter produktion, vilket gör maskinen till ett tryggt köp.

– Att klippa häckar eller andra buskage ska inte vara ett jobbigt och tidskrävande. Vi vill att det ska gå snabbt och enkelt och att man, oavsett vana, ska få ett bra slutresultat. Tack vare den låga vikten och långa batteritiden behöver användaren inte oroa sig för att lägga onödig tid och energi på något som ska vara enkelt, säger Mats Gustafsson.

Specifikationer

Vikt*

2.9 kg

Motor / Spänning

DC / 36 V

Knivslängd

50 cm

Tandavstånd

30 mm

Driftstid med batteri AK 10

*Utan batteri

HSA 50 lanseras under hösten 2022 hos STIHL återförsäljare.

Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se