De kompakta bensinmotorsågarna STIHL MS 162, MS 172, MS 182 och MS 212 kännetecknas av enkel hantering och tilltalande samband mellan pris och prestanda.

Nya motorsågar från STIHL: fyra olika instegsmodeller

STIHL lanserar en ny serie med lätta bensinmotorsågar, anpassade för fritidsanvändare och för en vardaglig användning. För enkel och bekväm hantering är motorsågarna MS 162, 172, 182 och 212 utformade med bland annat engreppsreglage och antivibrationssystem, och passar utmärkt som instegsmodeller för att fälla mindre träd och vedkapning.

Med de nya motorsågsmodellerna erbjuder STIHL lätta bensinsågar för privat bruk och trädgårdsskötsel. Den nya serien ersätter föregångarna MS 171, MS 181, MS 211, MS 170, MS 180 och MS 210, och kommer med uppdaterad design samt nya, tekniska funktioner. Sågarna kommer bland annat med nya funktioner som gör trädgårdsarbetet säkrare. Med den förbättrade stoppknappen går kontrollspaken automatiskt tillbaka till startläget. Det gör att du inte kan starta maskinen av misstag utan att använda tändningen. Motorsågarna kommer också med diagnosuttag, vilket möjliggör att användaren smidigt kan hålla koll på teknisk information.

– Motorsågarna är bekväma att jobba med och ger mycket prestanda för pengarna. Modellerna är perfekta för att fälla mindre träd, och för kvistning hemma trädgården – eller varför inte för att fixa ved till kaminen, säger Mats Gustafsson, Product Launch Manager för STIHL Norden och fortsätter:
– De kommer med ett så kallat engreppsreglage, vilket gör att alla funktioner kan användas med en hand. De har också ett antivibrationssystem som gör sågarna skonsammare mot muskler och leder, och bidrar till behagligare trädgårdsarbete.

Höjdpunkter:

• Kostnadseffektiva filter: modellerna 162 och 172 är utrustade med filterfleece med stödram, vilket innebär att smuts samlas ovanpå filtret. Modellerna 182-212 är istället utrustade med ett luftfilterelement som är lika effektivt som tidigare modeller. Polyamidfilter finns tillgängligt för den som har behov av att arbeta i snö.
    • Genomtänkta detaljer: modellerna har kedjespänning från sidan som möjliggör efterspänning utan att handen kommer i kontakt med den vassa sågkedjan. Andra smarta detaljer är de halvtransparenta tankarna för bränsle och kedjeolja, så att användaren alltid har en överblick över bränsle- och oljenivån.
    • Digital maskinflotta: motorsågarna kan anslutas till den digitala tjänsten STIHL Connected. En STIHL Connector 1 monteras på maskinen, som därefter registrerar och sparar driftstimmarna. Baserat på den insamlade datan kan användaren ta del av informationen via STIHL Connected-appen.

De nya modellerna är tillgängliga i Norden från och med September 2023 hos auktoriserade STIHL-återförsäljare.

MS 162

116 / 115 dB(A)

117 / 115 dB(A)

117 dB(A)

Vibrationsvärde vänster / höger:

3.2 / 3.0 m/s²

3.5 / 3.2 m/s²

< 5 m/s²

Svärd:

3005 008 4905, -49013

Light 01 guide bar

Light 04 guide bar

3005 000 4809, -4813

Light 04 guide bar

3005 000 4813, -4817

Svärdlängd

30, 35 (cm)

35 (cm)

35, 40 (cm)

40, 45 (cm)

Bränsletankens kapacitet:

400 (cc)

Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager, +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.