Med en vikt på blott 2,3 kilo inklusive batteri och skärutrustning, gör batteritrimmern STIHL FSA 30 trädgårdsskötseln betydligt enklare. Verktyget anpassas enkelt och utan verktyg efter användarens höjd och behov.

Smidig trädgårdsskötsel med nya STIHL FSA 30: flexibel och batteridriven grästrimmer

Oavsett om det är runt buskar och blombäddar, framför staketet eller vid kanten av gångar i trädgården – når en grästrimmer svåråtkomlig grönska och definierar enkelt gräsytor. Nya, lättviktiga och batteridrivna STIHL FSA 30 når överallt där gräsklipparen inte kommer åt, och hjälper till att hålla trädgården i topptrim.

Nu lanseras STIHL FSA 30, en batteridriven grästrimmer för trädgårdsägare. Med en vikt på blott 2,3 kg – inklusive batteri och skärutrustning – är FSA 30 det idealiska trimnings- och röjningsverktyget för smidig skötsel av trädgården. Trimmern är även flexibel att använda då övergången från horisontellt arbete till en kantskärare, för snitt nära marken, görs snabbt och verktygslöst.

– STIHL FSA 30 är väldigt smidig för användare som snabbt och enkelt vill snygga till i trädgården. Trimmerhuvudet kan roteras 90 grader och verktyget går från att trimma gräs till att skära kanter, säger Mats Gustafsson, Product Launch Manager på STIHL Norden, och fortsätter:
– Skaftets längd och handtagets vinkel justeras utan verktyg efter användarens kropp. Detta, tillsammans med den lätta vikten, säkerställer ergonomiskt trädgårdsarbete.

Enkla byten i trädgården
    STIHL FSA 30 är som standard utrustad med trimmerhuvudet PolyCut 3-2. Bladen kan även förvaras på grästrimmern och är således alltid lättillgängliga för snabbt byte. För trädgårdsägare som ofta arbetar nära murar, väggar eller stenar, finns trimmertrådshuvudet AutoCut C 3-2 som ett perfekt alternativ. Skiftet mellan PolyCut 3-2 och AutoCut 3-2 sker även det helt utan verktyg.

STIHL FSA 30 drivs av batteri från batterisystemet AS. Detta kan även användas för övriga trädgårdsverktyg i systemet, så som batterihäcksaxen HSA 26 eller batterigrenkapen GTA 26. Batteriets energinivå visas genom fyra LED-lampor på trimmern.

Höjdpunkter:

• Precision i trädgården: med en totalvikt på bara 2,3 kg inklusive batteri, kåpa och trimmerhuvud, håller batteritrimmern STIHL FSA 30 även små trädgårdar i form. För att förhindra skador på till exempel träd eller buskar har trimmern ett lättvikbart skyddsfäste.

• Kompakt och ergonomisk: FSA 30 kan anpassas efter användarens storlek och behov. Skaftlängden, trimmerhuvudets vinkel och handtaget justeras ergonomiskt – utan verktyg. För trimning under hinder kan verktyget även vinklas i fyra steg, i en vinkel på upp till 52 grader.

• Flexibel trimning: STIHL FSA 30 trimmar inte bara gräsmattans höjd, utan kan även användas för vertikal kantklippning då trimmerhuvudet verktygslöst kan roteras 90 grader.

STIHL FSA 30 finns tillgänglig hos auktoriserade återförsäljare i första kvartalet 2024.

Specifikationer

Batteriteknik:

Litiumjon

Motor:

DC-motor

Handtag:

Loophandtag

Vibrationer vänster / höger (m/s²): *

1.5 /1.9

Vikt (utan batteri):

2.0 kg

Standardutrustning:

STIHL PolyCut 3-2

Klippdiameter:
    - Plastblad
    - 1,6 mm trimmertråd (tillbehör)

230 mm
    250 mm

Prestanda med batteriet AS 2:
    - Spänning
    - Drifttid med plastblad
    - Drifttid med 1,6 mm trimmertråd
    - Laddningstid med AL 1-laddare

10.8 V
    Upp till 19 min
    Upp till 10 min
    80%: 60 min / 100%: 80 min

* K-faktor enligt direktiv 2006/42/EC = 2 m/s² (maximalt värde för tillämpliga kombiverktyg)

Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager, +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.