STIHL FS 131 utsedd till bäst i test

STIHL FS 131 utsedd till bäst i test

Med omdömen som ”mycket kraftfull, välbyggd och lätt att bära” kammar den starka trimmern STIHL FS 131 hem förstaplatsen i Bäst-i-Test:s oberoende produkttest av röjsågar. FS 131 beskrivs som kraftfull och mångfacetterad, med bra ergonomi och gott om medföljande tillbehör. Bland totalt tio testade modeller återfinns ytterligare två produkter från STIHL på konsumentsajtens lista.

Med en röjsåg trimmas grönytor, sly och segt gräs och med en kraftfull maskin av hög prestanda och rätt verktyg görs jobbet snabbt och säkert. Hos STIHL benämns FS 131 som en extra stark trimmer som med styre och rakt riggrör kan användas med såväl trimmerhuvud och klingor – precis som en röjsåg.

När Bäst-i-Test, en oberoende konsumentsajt som finns i Sverige, Norge och Danmark, nyligen genomförde ett produkttest av tio olika röjsågsmodeller tog FS 131 från STIHL en hedrande första plats. På listan finns även STIHL FS 55 och STIHL FS 89.

Med en mycket lättstartad 4-MIX motor gav FS 131 testarna ett kraftfullt, men lätt och välbalanserat, intryck. Ljudbilden upplevdes som dov och motiveringen innehöll dessutom plus i kanten för den låga vibrationsnivån.

STIHL FS 131 väger 5,8 kg och beskrivs som enkel att bära, tack vare välbalanserad utformning och en vadderad sele som avlastar på rätt sätt. Trimmerhuvudet har en klippdiameter på 420 mm och röjsågen levereras med både slyklinga och sågklinga, vilket erbjuder en stor bredd i arbetsuppgifterna.

Detaljer som att det är enkelt att byta tillbehör och justera handtaget – som dessutom har en integrerad stoppknapp – gav också ett gott intryck på Bäst-i-Test. Ytterligare positiva egenskaper som lyfts fram är bränslepumpens placering och den goda översikten av knappar och reglage.

Läs mer om STIHL FS 131 här.

Hela produkttestet från Bäst-i-test finns att läsa här.

Mats Gustafsson, produktchef STIHL Norden, 0302-248 00, mats.gustafsson@stihl.se
Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se

STIHL erbjuder maskiner och produkter för trädgård, skog och grönytor. Via certifierade återförsäljare tillhandahålls bland annat batteridrivna trädgårdsmaskiner som robotgräsklippare, häcksaxar och grästrimmers samt högtryckstvättar, kraftfulla motorsågar, röjsågar och smarta lösningar för såväl konsumenter som professionella användare. STIHL är en global koncern med kvalitet och säkerhet som ledord och arbetar för att bidra till en mer hållbar framtid. Koncernen har omkring 18 200 medarbetare och omsatte 4,58 miljarder euro år 2020. Det nordiska huvudkontoret finns i Sverige med verksamhet i Norge, Danmark och Finland. Läs mer på www.stihl.se.