Batteridrivna kombimotorn STIHL KMA 120 R förser fastighetsskötare samt ägare av större fastigheter och trädgårdar med verktyg för mångsidig grönyteskötsel.

STIHL lanserar KMA 120 R: Batteridriven kombimotor för flera uppgifter

Oavsett om det handlar om att beskära häckar och träd, ansa stigar och grönytor, eller lossa jorden för en ny bädd – får den batteridrivna KombiMotorn STIHL KMA 120 R jobbet gjort. Tack vare smidig snabbkoppling kan kraftfulla KMA 120 R utrustas med ett dussin av STIHL kombiverktyg, och erbjuder därmed mångsidighet för den som är i behov av en kombimaskin för fastighetsskötsel och omvårdnad av större trädgårdar.

STIHL lanserar KMA 120 R, en batteridriven kombimotor som är kompatibel med hela tolv verktyg och därmed täcker flertalet användningsområden. Kombimotorn drivs av en kraftfull EC-motor och dess hastighet kan enkelt skiftas mellan två lägen, vilket säkerställer energieffektiv drift och därmed lång batteridrift. Styrkan i KMA 120 R innebär att de flesta arbetsuppgifterna kring större fastigheter görs effektivt, men kombimotorn är dessutom framtagen för att jobbet ska göras ergonomiskt.

– Varken användaren eller omgivningen störs av KMA 120 R. Den är så pass tyst att alla kombiverktyg, med undantag för blåsaggregatet, kan användas utan hörselskydd. Samtidigt är enheten lätt och bekväm att hantera, tack vare det ergonomiska loophandtaget som enkelt kan flyttas längst skaftet för att passa användarens längd, säger Mats Gustafsson, Product Launch Manager på STIHL Norden.

Smidig och effektiv
    STIHL KMA 120 R drivs av ett 36 V litiumjonbatteri från batterisystemet STIHL AP. Batteriet placeras enkelt i batterifacket i chassit och säkerställer dessutom utmärkt balans. Kombimotorn arbetar även obehindrat i regn och våta väderförhållanden. Tack vare smidig snabbkoppling kan användaren skifta mellan allt från grästrimmers, kantskärare, stamkvistare och häcksaxar, till slysaxar, blåsaggregat och borstvals. Med tillhörande kombiverktyg utgör STIHL KMA 120 R en mångsidig partner för yrkesverksamma som sköter större trädgårdar, grönytor eller fastigheter.

STIHL KMA 120 R finns tillgänglig hos STIHL auktoriserade återförsäljare i november 2023.

Höjdpunkter:

• Mångsidiga tillbehör: den batteridrivna kombimotorn STIHL KMA 120 R kan utrustas med tolv av STIHL kombiverktyg, och tack vare snabbkoppling går omställningen mellan verktyg smidigt.

• Kraftfull och ergonomisk: kombimotorn drivs av en kraftfull, bortstlös EC-motor. Den är även så tyst att nästan alla kombiverktyg kan användas utan hörselskydd. Motorns maximala hastighet kan justeras i två steg, vilket möjliggör anpassning till respektive arbetssituation samt särskilt lång batteridrift. STIHL KMA 120 R är även utrustad med ett ergonomiskt lopphandtag som kan justeras längs skaftet.

• Batteriteknik för proffs: kombimotorn drivs av ett 36 V litiumjonbatteri från batterisystemet STIHL AP, framtaget för proffsanvändare. Alla batterier i AP-systsmet är kompatibla med KMA 120 R, men AP 300 S är rekommenderat för optimal drift.

• · Enkel anslutning: kombimotorn kan enkelt integreras i STIHL molnbaserade systemlösning med en STIHL Smart Connector kopplad till maskinen. Denna lösning ger professionella användare en detaljerad översikt över all relevant maskindata, såsom drifttid och ålder samt underhållshistorik.

Specifikationer

Batteriteknik: Litiumjon
    Motor/ spänning: Borstlös (EC) / 36 V
    Kompatibla kombiverktyg:

• Grästrimmer FS-KM med
    trimhuvud AutoCut C 25-2 eller
    gräsklippningsblad GSB 230-2

• Gräsklinga RG-KM

• Kantskärare FCB-KM

• Blåsaggregat BG-KM

• Sopvals KW-KM

• Borstvals KB-KM

• Stamkvistare HT-KM

• Stånghäcksax HL-KM 0°

• Stånghäcksax HL-KM 145°
    • Slysax FH-KM 145°

• Jordfräs BF-KM

Vibrationer vänster / höger (m/s²): * ≤ 5.0 / ≤ 3.1
    Vikt (utan batteri): 3.5 kg
    Slagfrekvens: 3 000 rpm

* K-faktor enligt direktiv 2006/42/EC = 2 m/s² (maximalt värde för tillämpliga kombiverktyg

Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
    +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.