STIHL lanserar röjsågen FS 561 - utrustad med helt ny sågklinga

STIHL lanserar röjsågen FS 561 - utrustad med helt ny sågklinga

Nu lanserar STIHL nya röjsågen FS 561 i Norden, ett optimalt proffsredskap för användare inom skogsröjning. FS 561 utrustas med den helt nya sågklingan WoodCut 250-26 för snabbare kapning. Med det förbättrade anitvibrationssystemet utförs arbetet både snabbt och mer ergonomiskt.

STIHL FS 561 är en röjsåg utvecklad för professionella användare och passar utmärkt för gallring, speciellt i eftersatta bestånd med grövre stamdiameter. Med den nya mejseltandade sågklingan, STIHL WoodCut 250-26, har röjsågen störst skärdiameter inom sin produktklass från STIHL. Med 26 tänder och med ett mått på 250 mm i diameter ger FS 561 både en snabb avverkning, men också möjligheten att hantera träd med större diameter.

FS 561 är utrustad med ett antivibrationssystem, som tack vare nya material- och konstruktionsförändringar ger en reducerad vibrationsnivå.

– STIHL FS 561 är med sin nya, stora sågklinga ett väldigt bra tillskott för de som jobbar inom professionell skogsröjning. Den är utrustad med funktioner som ger både en snabbare och mer ergonomisk användning, där det förbättrade antivibrationssystemet minskar vibrationer med mer än än 30 procent vid lägre varvtal, säger Mats Gustafsson, nordisk produktchef på STIHL.

Modellen är utrustad med bland annat ny vinkelväxel och klingskydd, samt med funktionerna Ergo Start och M-Tronic 3.0 som ger en lättare start respektive enklare kalibrering för optimal prestanda. Dessutom har maskinen två extra hål till kroken på röjselen som ger en ännu bättre balans, speciellt vid arbete i slänter.

STIHL FS 561 finns tillgänglig hos STIHL återförsäljare.

Bildtexter
FS561C-001
Nya STIHL FS 561 är utrustad med förbättrat antivibrationssystem för en mer ergonomisk användning.

FS561C-002
STIHL FS 561 finns tillgänglig hos STIHL återförsäljare.

FS561C-003
Röjsågen är ett optimalt proffsredskap för användare inom röjning.

FS561C-004
Med nya mejseltandade sågklingan STIHL WoodCut 250-26 har röjsågen störst skärdiameter inom sin produktklass från STIHL.

FS561C-005
Sågklingan, utrustad med 26 tänder och med ett mått på 250 mm i diameter, ger både snabb avverkning och möjlighet att hantera träd med större diameter.

Mats Gustafsson, produktchef STIHL Norden, 0302-248 00, mats.gustafsson@stihl.se
Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se

STIHL erbjuder maskiner och produkter för trädgård, skog och grönytor. Via certifierade återförsäljare tillhandahålls bland annat batteridrivna trädgårdsmaskiner som robotgräsklippare, häcksaxar och grästrimmers samt högtryckstvättar, motorsågar, röjsågar och smarta lösningar för såväl konsumenter som professionella användare. STIHL är en global koncern med kvalitet och säkerhet som ledord och arbetar för att bidra till en mer hållbar framtid. Koncernen har omkring 18 200 medarbetare och omsatte 4,58 miljarder euro år 2020. Det nordiska huvudkontoret finns i Sverige med verksamhet i Norge, Danmark och Finland. Läs mer på www.stihl.se.