Nu är det svenska förstalaget i Timbersports NM spikat. Från vänster Calle Svadling, Johannes Eriksson, Pontus Skye och Hans-Ove Hansson.

Sverige laddade för att försvara mästerskapet i Timbersports

Lagkaptenen Hans-Ove Hansson har nu tagit ut förstalaget som ska representera Sverige i de Nordiska Mästerskapet i Timbersports den 24 augusti.
– Vi har starkast möjliga lag och det finns bra chanser att vi ska kunna försvara mästerskapet både för laget men också individuellt, säger Hans-Ove som är en av fyra atleter i det svenska förstalaget.

Juniorvärldsmästaren Ferry Svan kommer ingå i det mer rookiebetonade andralaget, men har nu ändå chansen att kvala in till seniorlaget för VM i Lillehammer den 2–4 november.

– Frågan var om Ferry Svan redan nu är så stark att han kan utmana våra bästa seniorer och min bedömning är att Ferry behöver ytterligare tid på sig för att kvala in till förstalaget. Han får gärna bevisa att jag hade fel under mästerskapet och därmed få en plats till VM i Lillehammer, kommenterar Hans-Ove Hansson.

– Jag har förståelse för Hans-Oves beslut. Mitt mål är att förstärka det svenska landslaget på bästa sätt och lyckas jag i de individuella grenarna har jag möjlighet att ta mig från andralaget till förstalaget i samband med VM. Men nu är jag helt koncentrerad på att göra ett bra NM i Göteborg, säger Ferry Svan.

Sverige är regerande nordiska mästare och det norska laget är den främsta utmanaren i lagtävlingen. För ett par veckor sedan möttes lagen i en uppvisningstävling och då vann Sverige ganska komfortabelt.

– Vi får väl se på torsdag om norrmännen maskerade formen eller inte. Vår trupp med Calle Svadling, Johannes Eriksson, Pontus Skye och jag är i varje fall ordentligt laddade för uppgiften, intygar Hans-Ove Hansson.