Världens grönaste motorsågar? STIHL MS 171, 181 och 211

Världens grönaste motorsågar? STIHL MS 171, 181 och 211

En, helt ny generation motorsågar har gjort entré med nyutvecklad motorteknologi och oöverträffad komfortutrustning - MS 171, MS 181  och MS 211. Modellen MS 181 C-BE fick redan kort efter att den släppts pris som årets bästa verktyg av tidningen Gör det själv, berättar Niclas Zetterberg, produktchef på Andreas Stihl Norden AB. Med denna nya generation har vi verkligen gått in och tittat på var liten detalj.

Gröna maskiner med sänkta värde över hela linjen

Miljön har varit en mycket viktig fokuspunkt under utvecklingen och då inkluderar vi också arbetsmiljön där en så viktig faktor som ergonomin ingår, säger Niclas. En ny motorteknologi - 2-MIX, har sänkt utsläppen med hela 70 % och bränsleförbrukningen med 20 %, vilket är bra både för miljön, hälsan och plånboken. Vibrationerna har sänkts med 30 % vilket verkligen är ett lyft för användarna. Att sedan underhållet reducerats markant med filterrengöringsintervaller som är 4 gånger så långa som på tidigare modeller är ingen nackdel. Det är ett dubbelverkande filtersystem som ligger bakom denna extrema förbättring.

Komfort för alla

De nya sågarna är verkligen maskiner för alla. Med hög komfortutrustning kan nu alla motorsågsälskare få samma sköna känsla när de arbetar. Lätt start med STIHL Easy2Start, enkelt att spänna kedjan med snabbkedjespänning, perfekt och snål smörjning med STIHL E-maticsystem är några exempel som höjer komforten och till och med sparar pengar. Det är inte för inte att en av modellerna kammade hem titeln "Årets bästa verktyg".

Snabbfakta       MS 171         MS 181        MS 181 C-BE     MS 211 C-BE

Cylindervolym: 30,1 cm3       31,8 cm3      31,8 cm3          35,2 cm3

Effekt:     1,3 kW/1,8 hk    1,5 kW/2,0 hk  1,5 kW/2,0 hk  1,7 kW/2,3 hk

Vikt:                 4,3 kg               4,3 kg               4,6 kg            4,6 kg

Skärutrustning: 30/35 cm      30/35 cm        30/35 cm        30/35 cm                                    3/8" PMMC3   3/8" PMMC3    3/8" PMMC3        3/8" PMC3

För mer information: Nicklas Zetterberg, Andreas Stihl Norden AB, tel 0302-24800,  www.stihl.se

Stihl har ett mycket brett sortiment med maskiner för allt från enklare arbeten i hemmet till proffsens mer krävande och tyngre uppgifter. Våra produkter kan köpas hos våra kvalificerade återförsäljare som alla är Servande Fackhandlare. Du når dem lättast genom at ringa 020 - 555 666 Det innebär garanterat professionell service och tillgång till reservdelstillbehör under maskinens hela livstid.