Niklas Lundin, vd Anebyhusgruppen

Anebyhusgruppen redovisar stora resultatförbättringar trots rådande läge

Under 2018 och 2019 gick bolaget igenom ett stålbad och nu syns effekterna tydligt i resultaten. Småhusproducenten Anebyhusgruppen redovisar en resultatförbättring på över 50 mkr under 2019. Något som vd Niklas Lundin menar är en framgång baserat på en gemensam kraftsamling på effektivisering och nytänkande.

- Vi har genomfört en rad åtgärder i bolaget som har gjort att vi idag producerar lika många hus som förr fast på ett betydligt mer effektivt sätt. Vi har även renodlat våra affärer och sänkt overheadkostnaderna kraftigt under det gångna året, säger Niklas Lundin.

Koncernens nettoomsättning för 2019 blev 709 Mkr jämfört med 766 Mkr samma period föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 7,1 Mkr, jämfört med -44,4 Mkr föregående år. Denna positiva trend har även fortsatt in på detta år och bolaget levererar ett starkt resultat första kvartalet, trots rådande läge.

-Vi har inte sett någon extrem påverkan av coronasituationen på vår verksamhet, än så länge i alla fall. Men självklart följer vi utvecklingen noga och vi har samarbetspartners som har blivit påverkade. Det är en svår situation och många av våra potentiella kunder påverkas givetvis privat vilket gör att det kan skapa en oro att göra en stor investering såsom ett nytt hem, säger Niklas Lundin.

Jubileumsår

2019 var på många sätt ett fantastiskt år för Anebyhusgruppen. Med fokus på ett kundorienterat arbetssätt har de nått framgång. Med en ny och mer stabil plattform fortsätter bolaget att utveckla morgondagens hem för familjer. Bolaget firar dessutom 75 år i år, vilket gör dem till en av Sveriges äldsta trähustillverkare.

– Grunden i vår verksamhet har alltid varit densamma. Våra hållbara hem härstammar från träd från det småländska höglandet och står stadiga i generationer framåt. Vi stolta över våra hus och all den kunskap, kärlek och historia de bär på, menar Niklas Lundin.

Jubileumsåret kommer att firas på en rad olika sätt, bland annat har kunderna chans att vinna sitt drömhus och bolaget släpper även en ny husserie tillsammans med arkitekten Thomas Sandell; Jubileum by Sandell.

Med ansvar för en hållbar framtid

För att Anebyhusgruppen ska kunna fortsätta bygga trygga, stabila trähus även i generationer framåt så värnar de om skog, miljö och kvalitet. Där är hållbarhet därför en självklarhet och inte bara ett trendord. De påpekar att de är noga med att hushålla med jordens resurser och kämpar för att lämna ett minimalt avtryck i våra ekologiska system. Under jubileumsåret kommer de bland annat att visa det genom att återplantera träd för alla de hus de bygger under året.

För mer information, kontakta:

Niklas Lundin, vd Anebyhusgruppen
Tel 070-262 98 40, niklas.lundin@anebyhusgruppen.se

Kategorier

Anebyhusgruppen AB har huvudkontor i Åseda samt produktionsanläggningar i Åseda och Klöverfors – och är en av Sveriges äldsta trähustillverkare. Anebyhusgruppen producerar och marknadsför genomtänkta, prefabricerade styckehus, grupphus och volymhus för den svenska och åländska marknaden.  Anebyhusgruppen ingår i träförädlingskoncernen Surewood Industries AB. I koncernen ingår även Spaljisten AB och KG-List AB.