Ängelholmshem har nu möjlighet att ge förtur.

Ängelholmshem antar ny uthyrningspolicy

Den 23 mars 2021 antog Ängelholmshem en ny uthyrningspolicy. Två viktiga förändringar är att förtur nu kan ges till befintliga hyresgäster vars boendesituation ändrats väsentligt. Även så kallad näringslivsförtur har införts.

Alla ska ha lika rätt och möjlighet att söka och få en bostad hos Ängelholmshem. Uthyrningspolicyn och reglerna följer hyreslagen och ska främja en rättvis och väl fungerande uthyrning. Ängelholmshems uthyrning baseras på ett poängsystem där de som söker lägenhet får poäng för sin tid i kön, en poäng per dag.

I mars antog Ängelholmshems styrelse en ny uthyrningspolicy som ger bolaget möjlighet att bevilja förtur vid två tillfällen. Samtidigt lättades även reglerna för skuldsättning.

- Vi har hyresgäster som bott hos oss under många år men där bostadsbehovet förändrats. Kanske klarar man inte av att bo i ett hus som saknar hiss längre. Den nya uthyrningspolicyn ger oss nu möjlighet att bevilja förtur till bland annat hyresgäster i en sådan situation, berättar Maria Bertilsson Kundcenterchef på Ängelholmshem.

Förtur till befintliga hyresgäster

Den nya uthyrningspolicyn ger Ängelholmshems möjlighet att ge förtur till befintliga hyresgäster vars boendesituation väsentligt förändrats. Det kan till exempel vara:

• Ålder, sjukdom och rörelsehinder, som innebär behov av hiss eller bottenvåning.
    • Plötslig förändring i familjeförhållandet så som dödsfall.

Separation eller skilsmässa är däremot inga kriterier som kan ge förtur.

Näringslivsförtur

Policyn ger också möjlighet att ge näringslivsförtur. Näringslivsförtur är en förtur som kan beviljas för en bostadssökande som fått arbete i Ängelholms kommun och bor på icke pendlingsbart avstånd. För att ansöka om näringslivsförtur ska följande gälla:

• Stadigvarande 100 % tillsvidareanställning hos en arbetsgivare i Ängelholms kommun.
    • Ska bo utanför pendlingsavstånd, minst 10 mil enkel resa.
    • Att det gynnar näringsliv/samhällsnyttig verksamhet eller verksamhet som har strategisk betydelse för Ängelholms kommuns sysselsättning och utveckling.
    • Sökande ska uppfylla våra grundkrav och riktlinjer för uthyrning.

Skuldsättning

Bolagets riktlinjer för skuldsättning har justerats. Tidigare accepterades inga skulder till Kronofogden men nu godkänns hyresgäster med skulder som understiger ett halvt prisbasbelopp. För att kunna hyra ett boende hos Ängelholmshem gäller följande:

• inga skulder till Ängelholmshem eller annan hyresvärd.
    • max två betalningsanmärkningar under den senaste tolvmånadersperioden.
    • inte skuldsaldo hos Kronofogden som överstiger ett halvt prisbasbelopp.