Mats Nilsson, Ängelholmshem och Pernilla Woelfer, Tengbom under certifieringen av Ängelholmshems bostadsområdet inom Jämtjämlikt

Ängelholmshem certifierade inom jämlik stadsutveckling

Efter lite drygt ett års arbete kan Ängelholmshem stolt meddela att man är det första bostadsbolaget som certifierat sig inom JämtJämlikt stadsutveckling.

Certifieringen handlar om att skapa jämlika offentliga miljöer och städer. Målet med JämtJämlikt är att säkerställa att den byggda miljön och stadsplaneringen beaktar alla diskrimineringsgrunder och skapar sociala värden.

Projektet drog i gång i början av 2022 där Ängelholmshem valde att fortsätta utveckla ett befintligt bostadsområde – Papegojan. Tillsammans med boende och aktörer som exempelvis skola, polis och föreningar genomfördes ett antal dialoger om hur man tillsammans kan utveckla området och få alla hyresgäster att trivas ännu bättre och känna stolthet och delaktighet i sitt boende.

Resultatet kokades ned till tre jämlikhetsåtagenden:

• Att skapa en god boendemiljö för alla
  • Etablera mötesplatser som öppnar upp för samverkan och gemenskap
  • Skapa gemensamma aktiviteter med något för alla

JämtJämlikt är ett ramverk som bygger på att systematisk och förebyggande arbeta med alla diskrimineringsgrunder samt att förverkliga mänskliga rättigheter och uppnå social hållbarhet.

Ramverket med fokus på jämlika miljöer är utvecklat av Tengbom arkitekter, RISE, Helsingborgs stad och Raoul Wallenberg Institute där Ängelholmshem varit en av tre piloter i Sverige. Ängelholmshem ingår i skedet som definieras som Gestaltnings-, projekterings- och bygglovsskede.

- Genom ett aktivt relationsbyggande, delaktighet och samskapande med de boende och externa aktörer har Ängelholmshem tagit fram en väl underbyggd och innehållsrik körplan för det fortsatta arbetet med att skapa en riktigt god boendemiljö för de boende där sociala värden såsom samhörighet, gemenskap och trygghet är centrala. Certifieringen och den oberoende granskningen har säkerställt ett kontinuerligt fokus på de sociala aspekterna, genom hela processen, säger Pernilla Woelfer, uppdragsansvarig arkitekt på Tengbom.

- Vi är mycket stolta över vår certifiering och särskilt stolta är vi över det samarbete vi haft med våra hyresgäster och övriga aktörer under resans gång. Detta har verkligen varit stadsutveckling där alla, oavsett hur man är eller var man kommer ifrån, har haft möjlighet att vara med och ha en röst i hur vårt bostadsområde ska utvecklas, säger Mats Nilsson vd Ängelholmshem.

Slutresultatet är en områdesutvecklingsplan som Ängelholmshem kommer att jobba utifrån de kommande år. Ängelholmshem kommer tillsammans med boende och aktörer att arbeta med olika projekt för att utveckla boendemiljön och för att nå en mer jämlik boendemiljö. Till exempel arrangeras kvartersfotboll och gåfotboll i samarbete med Ängelholms FF, där också en kostnadsfri domarutbildning kommer hållas till hösten för att ge hyresgäster en ny inkomstmöjlighet. Dessutom arrangeras sommaraktiviteter hela sommaren för barn och ungdomar på Papegojan, en satsning som utökats under JämtJämlikt.