Ängelholmshem inför "Våga visa omtanke"

Ängelholmshem inför "Våga visa omtanke"

Att visa omtanke om sina grannar och medmänniskor blir allt viktigare.

Det kommunala bostadsbolaget Ängelholmshem inleder därför nu ett arbete där vi önskar att både hyresgäster och medarbetare vågar visa omtanke till varandra, och agerar vid oro för att någon far illa. Det kan vara oro för våld inom en familj, men det kan också handla om att uppmärksamma ett barn som far illa, någon som är ensam eller en äldre person som klarar sin vardag sämre än tidigare.

Idén kommer från den ideella föreningen Huskurage som tagit fram en modell för hur man kan förebygga våld i nära relationer. Ängelholmshem väljer att blicka bredare och önskar att man är uppmärksam på om någon granne kan vara i behov av annan hjälp.

- För oss är det otroligt viktigt att man ska känna sig trygg i våra bostadsområden. Med Våga visa omtankehoppas vi att fler tar modet till sig och agerar om man misstänker att någon far illa, berättar Mats Nilsson vd på Ängelholmshem.

All förvaltningspersonal har gått en utbildning under våren för att lära sig att fånga upp små signaler på att någon kan behöva stöd. Alla hyresgäster har också fått ut information om Våga visa omtanke, med en guide och kontaktlista om hur de kan agera vid misstanke om våld eller om man är orolig för att en granne far illa.

- Vi har redan haft hyresgäster som hört av sig och varit oroliga för att dem inte sett sin äldre granne på ett par dagar. Det är precis en sådan signal vi vill fånga upp för att kunna säkerställa att allt står rätt till. Vid något tillfälle hade hyresgästen trillat i hemmet och kunde inte larma om hjälp. Där och då kan den omtanken bli livsviktig. Med små egna insatser kan vi på riktigt öka tryggheten för våra grannar och hyresgäster, avslutar boendeutvecklaren Susanne Nordin på Ängelholmshem

Ängelholmshem arrangerar en hyresgästdag den 3 juni vid Charkuterigatan på Stationsområdet, där personal från Ängelholmshem och våra samarbetspartners inom Våga visa omtanke kommer finnas på plats, Polisen, Skyddsjouren i Ängelholm och Ängelholms kommun.

Vid frågor, kontakta:
      Susanne Nordin