Ängelholms nya stadsbibliotek, klart efter en omfattande ombyggnation.

Ängelholms nya stadsbibliotek står klart

I maj 2020 påbörjade Ängelholmslokaler en omfattande ombyggnation av Ängelholms stadsbibliotek. I slutet av oktober i år var arbetet klart och nycklarna kunde lämnas över till hyresgästen Ängelholms kommun. Invigning väntar den 18 december.

Stadsbiblioteket har genomgått en omfattande ombyggnation där lokalerna anpassats till dagens krav på arbetsmiljö, tillgänglighet och brand. Besökare kommer uppmärksamma att entrén och balkongen har byggts igen och att det på bottenplan numera finns en restaurang och café med möjlighet till uteservering. I hjärtat av byggnaden finns nu en gradäng, en bred trappa med sittmöjligheter, som kan användas vid scenframträdanden och utställningar. För den som behöver studera i lugn och ro finns det också nu särskilda studierum. Barn och unga har varit en prioriterad besöksgrupp och barn- och ungdomsavdelningen har därför flyttats upp till plan två och blivit större med rumsindelning för olika åldrar. I anslutning finns nu också ett amningsrum samt ett nytt skapanderum för olika typer av kreativ verksamhet.

- Även om rumsfördelningen förändrats i samband med ombyggnationen så kommer besökare känna igen bibliotekets äldsta föremål, delar från en cirka 7 400 år gammal ek, som står kvar på samma plats som när biblioteket först öppnade 1987, berättar Nina Egeriis, projektledare Ängelholmslokaler.

Ombyggnationen har skett i samarbete med MVB Syd, som lämnade över nycklarna till det nya Stadsbiblioteket, två månader tidigare än beräknat.

- Att vi blir klara tidigare än planerat ser jag som ett kvitto på ett organiserat och väl fungerande arbete med duktiga entreprenörer omkring oss. Och så har vi haft ett gott samarbete med Ängelholmslokaler och verksamheten, säger Johan Wellbro, platschef MVB.

Ängelholms kommun inviger det nya Stadsbiblioteket den 18 december.

Ängelholmslokaler är sedan 2013 ett dotterbolag till Ängelholmshem med uppgift är att äga, driva och förvalta lokaler för Ängelholms kommuns verksamhet.

Caroline Benson

Presskontakt Kommunikationsansvarig kommunikation, marknadsföring, varumärke, sponsring 0431 - 43 60 29