Från vårdboende till modern förskola

Från vårdboende till modern förskola

Ängelholmslokaler har påbörjat en ombyggnation av Karlsgårdens vårdboende. Vårdboendet som varit tomt sedan sommaren 2021 ska genomgå en ombyggnation där fastigheten omvandlas till en förskola. Karlsgårdens förskola kommer att bestå av fem avdelningar och få ett nytt tillagningskök samt en större och förskoleanpassad utemiljö.

För att kunna utöka utemiljön för barnen har Ängelholmslokaler arrenderat en skogsfastighet i anslutning till Karlsgården. Totalt kommer förskolan att få 4000 m² lekyta för barnen, där en särskild del nära fastigheten kommer vara anpassade för de mindre barnen.

- Att kunna ställa om fastigheter när behoven ändras är en viktig del i ett hållbart fastighetsägande. Krav på utemiljö kan vara ett hinder, men här gick det att hitta en mycket bra lösning, så det är med glädje vi nu startar denna ombyggnation, säger Pernilla Nevsten vd på Ängelholmslokaler.

Byggnadens yttre kommer få vissa mindre justeringar i form av anpassade entréer och en yta för utesov som byggs till för att ge verksamheten större valbarhet. Ny el och ventilation kommer installeras, och förutom helt nya utskick kommer ljudabsorbenter monteras på väggar för att skapa en behaglig inomhusmiljö.

Lena Borglin, verksamhetschef förskola på Ängelholms kommun samt rektorerna Ellinor Roos och Elin Hiljeborn som varit med och planerat för förskolan.

- Vi ser fram emot att få en ny förskola i området med ändamålsenliga lokaler, som är anpassade för förskoleverksamhet. Vi ser även fram emot en stor spännande utemiljö som kommer utmana till lek och lärande. Vi menar att här kommer barn och vårdnadshavare möta en förskola med hög pedagogisk kvalitet. Förskolan Sagovillan, som ligger i närheten, kommer att flytta in i den nya förskolan när den är färdigställd.

Till fastigheten kommer en bullermur uppföras för att begränsa ljud från bilvägen som angränsar till fastighetens ena sida. Ett nytt miljöhus med sedumtak uppförs också för att ge verksamheten goda möjligheter till källsortering.

Arbetet på Karlsgården förväntas vara klart under det andra kvartalet 2024.

HA Bygg är anlitad som byggentreprenör till att utföra ombyggnationen som omfattar ca 900 m².

Pernilla Nevsten

VD Ängelholmslokaler Ängelholm 0431-43 60 01