Christina Hanstål, ordförande i nämnden för kultur, idrott och fritid, samt Åsa Herbst, ordförande i Ängelholmslokaler, ser till att ventilerna slutligen stängs så att ombyggnationen kan börja.

Ny teknik och tillgänglighet – fokus när Vejbybadet byggs om

I Vejbystrand ligger Vejbybadet, ett populärt utomhusbad med flera bassänger. Badet ägs av det kommunala samhällsfastighetsbolaget Ängelholmslokaler som nu har fått i uppdrag av Ängelholms kommun att dra i gång en större om- och tillbyggnation. Det nyrenoverade badet ska vara klart till badsäsongen 2024.

Vejbybadet byggdes i början av 70-talet och har varit ett omtyckt bad av invånarna i Vejbystrand. Badet har genomgått lättare renoveringar under åren, men står nu inför den största ombyggnation sedan det byggdes.

På plats under torsdagen för att stänga ventilerna till bassängerna, och på så vis symboliskt starta arbetet, fanns Åsa Herbst, styrelseordförande på Ängelholmslokaler tillsammans med Christina Hanstål (M) ordförande i nämnden för kultur, idrott och fritid samt Anders Rundström från byggentreprenören MVB. För att knyta an till platsen bjöds det på vresros-saft, en buske som sedan länge blommar kring Vejbybadet.

- Vejbybadets totalrenovering är ett utmärkt exempel på hur ett gott samarbetet mellan kommunens verksamheter och specialkompetensen i Ängelholmslokaler resulterar i en långsiktig och väl motiverad satsning för dagens och framtida generationer, säger Åsa Herbst, styrelseordförande för Ängelholmslokaler.

Fokus på ny teknik och tillgänglighet

Badets tre bassänger; en 25 meters bassäng, en mellanbassäng och en ”plaskbassäng” ska alla totalrenoveras. I mellanbassängen gjuts en badramp så att besökare som har svårt att klättra på stegar ska ha enklare att bada. Fler utomhusduschar, vattenlekutrustning i plaskbassängen och fler sittmöjligheter med bord och bänkar kommer tillföras i samband med ombyggnationen.

För att få plats med ny pump- och vattenreningsutrustning kommer ett nytt fristående teknikhus uppföras. Det gamla teknikutrymmet passar man därför på att göra om till ett efterlängtat personalutrymme. Förutom att renovera omklädningsrummen tillförs även tre nya och större handikapptoaletter med integrerade duschar för bättre tillgänglighet.

- Vejbybadet ligger vackert inbäddat i klitterna i Vejbystrand och är ett mycket välbesökt friluftsbad och utflyktsmål. Genom att öka tillgängligheten, bland annat genom att tillgänglighetsanpassa undervisningsbassängen och bygga nya handikappanpassade omklädningsrum och duschar, möjliggör vi att fler kan ta del av friluftsbadet, säger Christina Hanstål, ordförande i nämnden för kultur, idrott och fritid.

Arbetet på Vejbybadet förväntas vara klart till att badsäsongen drar igång sommaren 2024. MVB är anlitad som byggentreprenör till att utföra om- och tillbyggnationen.