AHR kräver bättre villkor för anhöriga

Upp till 30 dagars ersättning för vård av närstående (VAN), rätt till 20 timmars avlösning och friskvård till anhöriga. Det är några av de krav som Anhörigas Riksförbund tagit ställning för under helgens årsmöte.

Den 1-2 april samlades 70 ombud från Anhörigas Riksförbunds lokalföreningar till årsmöte i Växjö. Den hetaste frågan var hur anhöriga, som vårdar och stödjer en närstående, ska få bättre villkor och hur samhället ska bli mer anhörigvänligt.
– Det är ohållbart att många anhöriga tvingas offra både hälsa, ekonomi och sociala kontakter, säger Ann-Marie Högberg, förbundets ordförande.

Ett viktigt krav från Anhörigas Riksförbund är möjlighet till ersättning för vård av närstående, i ett första steg upp till 30 dagar per år. Ett annat är att man ska ha rätt till minst 20 timmars avlösning i månaden, helt avgiftsfritt. Anhöriga ska också ha möjlighet till friskvård i ett tungt arbete, menar förbundet i det program ”Anhöriga som vårdar och stödjer – ett samhällsintresse” som antagits på årsmötet.

– Det måste bli lika självklart att ha möjlighet att vara ledig för att stödja en sjuk eller funktionsnedsatt närstående som att vårda ett sjukt barn, säger Ann-Marie Högberg.

I Sverige finns 1,3 miljoner anhöriga som regelbundet hjälper, stödjer eller vårdar en närstående. 900 000 av dem är i förvärvsarbetande åldrar och 140 000 har tvingats gå ner i arbetstid eller sluta arbeta helt. Anhörigas insatser sparar 177 miljarder kronor per år åt samhället.

• Äldreomsorg

• intressepolitiskt