Gå direkt till innehåll
Ida Hallquist är ny ambassadör för Anhörigas Riksförbund. Foto: Michael Nystås/Anhörigas Riksförbund

Ida Hallquist ny ambassadör för Anhörigas Riksförbund

Hon gjorde stor succé i tv-serien ”Ack Värmland” för några år sedan, och i höstas blev hon Idol-Ida med hela svenska folket. Nu blir Ida Hallquist ambassadör för Anhörigas Riksförbund. ”Att belysa anhöriga är jätteviktigt. Jag är jättestolt och glad att jag fått uppdraget att göra det med er”, säger hon.

Syster, dotter, tvåbarnsmamma, sångerska och skådespelare. Ida Hallquist blir Anhörigas Riksförbunds andra ambassadör och hamnar i gott sällskap med radioprofilen Lisa Syrén som utsågs 2021.

Hur kommer det sig att du ville tacka ja?
– För mig är det sånt här som betyder någonting. Jag är väldigt glad att ni frågar mig och jag vill se till så att ert budskap och kunskapen om att ni finns och vad ni gör kommer ut. Ingen ska behöva känna sig ensam i sitt anhörigskap. Det är viktigt på riktigt. Att vara med i ”Idol” var så klart jättekul, men att öppna dörrar för att kunna göra något som på riktigt är meningsfullt på ett djupare plan, säger Ida.

Som ambassadör ser hon fram emot att sprida kunskap, hopp och glädje:
– Att belysa anhöriga är jätteviktigt. Jag är jättestolt att jag fått uppdraget att göra det med er, och jag är så glad att jag kan få bidra till att lyfta er. Men det handlar ju såklart mest om att jag är anhörig själv. Det är många som inte vet att ni finns. När jag berättat för andra i min ålder så är det väldigt få som haft koll, vilket är väldigt synd.

Ida bor idag i Bromma med sina två barn Lotta och Stella, men är född och uppvuxen i värmländska Kil i en familj där alla, även far- och morföräldrarna, var musikanter på olika sätt. Hennes eget anhörigskap handlar främst om hennes storasyster Victoria, eller Vickan som hon kallades, men också om hennes pappa Malte, som har ett hjärtfel som begränsar livet. Vickan led av den sällsynta sjukdomen dystoni-16, och gick bort i november 2021, bara 29 år gammal.
Ida tog hela Sverige med storm när hon var med i musiktävlingen ”Idol” på TV4 i höstas. Hon har hela tiden varit öppen med sitt anhörigskap och sagt att hon inte skulle ha sökt till musiktävlingen utan det.
– Det är Vickans förtjänst att jag är här och att jag är den jag är. Jag tror att mitt hjärta ser och slår lite extra för människor som har det lite tufft på olika sätt i livet, säger hon.

Ida kommer även att leda Anhörigriksdagen i Karlstad den 24-25 oktober. Det är Nordens största årliga mötesplats för anhörigfrågor och firar i år 25 år.
– Det ska bli superkul och jag ser verkligen fram emot det, säger hon.

Förbundsordförande Marléne Lund Kopparklint är glad att kunna välkomna Anhörigas Riksförbunds nya ambassadör:

– Det är fantastiskt roligt att Ida är med oss. Vi tror att hon kan hjälpa oss att nå ut till en bredare målgrupp och att vi tillsammans kan lyfta förbundet, rekrytera fler medlemmar och få fler att känns sig bekräftade i sitt anhörigskap. Många sitter i sin bubbla, Ida kan sticka hål på den bubblan genom att dela med sig av sin anhörigberättelse och visa att det är okej att be om hjälp. Jag ser fram emot vårt samarbete, säger hon.

MER OM IDA
Ålder: Född 1994, fyller 29 i augusti.
Längd: 1,78.
Familj: Döttrarna Lotta, 3 år, och Stella, 5 år. Mamma, pappa och lillebror.
Bor: Bromma.
Gör: ”Oklart.” 50 % lärare, 50 % frilansande underhållare; sjunger, programleder, dubbar tecknad film.
Intressen: Sociala sammanhang. ”Jag älskar att umgås!”. Musik och kreativitet. Underhålla och beröra andra. Skriver egen musik.
Aktuell: Ny ambassadör för Anhörigas Riksförbund.

INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR MED IDA HALLQUIST:
Kontakta Michael Nystås, se nedan.

DÄRFÖR HAR VI AMBASSADÖRER
Ambassadör är en hederstitel som vi ger till personer vi har ett stort förtroende för och som vi tänker kan representera anhöriga och vårt förbund på ett bra sätt. Syftet är att kända och/eller inflytelserika personer blir bärare av våra frågor och lyfter dem i olika offentliga sammanhang. Detta gör att anhörigfrågorna och vårt förbund blir mer kända och diskuterade, vilket vi hoppas leder till mer uppmärksamhet och i förlängningen bättre villkor för anhöriga. 2021 utsågs förbundets första ambassadör, radioprofilen Lisa Syrén.