Anolytech vann Region Västernorrlands upphandling om att installera skydd mot legionella

Press release -

Anolytech har vunnit en upphandling av Region Västernorrland om att installera ett system för desinficerat vatten på Sollefteå lasarett. För Anolytech innebär det att man ökar marknadsandelen inom Legionellabekämpning och ett genombrott i arbetet med att leverera till sjukhus och andra vårdinrättningar.

Anolytech kommer att installera sitt system för desinficering i syfte att smittämnen i vattenledningarna på Sollefteå lasarett avdödas genom en kontinuerlig tillförsel av pH-optimerad hypoklorsyra som produceras direkt på plats. Metoden skiljer sig från vad som är vanligt, d v s att man hanterar legionellautbrott när de redan uppstått p g a t ex stillastående vatten. Problemet med den traditionella metoden är att den är ineffektiv och kräver att man byter bl a duschmunstycken, vilket är resurskrävande.

– Installationen på Sollefteå lasarett blir en viktig referens för vårt sätt att miljövänligt desinficera vatten på sjukhus och andra vårdinrättningar så att legionellautbrott aldrig uppstår. Att vara delaktiga i att säkra samhällsviktiga verksamheter och fastigheter är något vi verkligen brinner för. Människor dör varje år p g a legionella, så behovet är stort, säger Cristan Sterning, försäljningschef Anolytech.

När svenska Anolytech 2005 presenterade ett nytt och miljövänligare sätt att desinficera vatten utan kemikalier var många skeptiska. 17 år senare framställer företagets utrustning dagligen en unik pH-optimerad hypoklorsyra av vatten, salt och el som avdödar bakterier, virus, mögel, svampar och sporer genom miljövänlig desinficering av vatten, händer och ytor för europeiska kunder inom olika branscher. Produktionen av desinficeringsmedel sker på plats i ett cirkulärt system.

Anolytechs anläggning på Sollefteå lasarett förväntas vara installerad och i full drift i juli i år.

För mer information:

Cristan Sterning, försäljningschef Anolytech Norden AB, 0411-24 30 33

Sandra Lindström, VD Anolytech Norden AB, 0737-57 32 38

Categories

Svenska Anolytech utvecklar och säljer sedan 2005 en alkoholfri och cirkulär desinfektionsteknik som avdödar bakterier, virus, mögel, svampar och sporer genom miljövänlig desinficering av vatten, händer och ytor. Tekniken har certifierats enligt ledande standards för desinfektionsmedel (EN 13624, EN 13623, EN 13610, EN 17272, EN 14476, EN 13697, EN 13727 och EN 1500). Kunderna finns i Europa inom lantbruk, livsmedelsproduktion, hotell och fastigheter, offentlig sektor samt sjukvård.

Marianne Ekdahl

Press contact Press Officer

The Future of Disinfection

Anolytech has developed an environmentally friendly disinfection technology based on water, salt and electricity, that makes disinfection with harmful chemicals unnecessary. The system produces, AnoDes, a pH-optimized hypochlorous acid which kills bacteria, viruses, spores, mold, fungi and stops the growth of biofilm in the watersystem. AnoDes is manufactured on site with a system rented by Anolytech.

Anolytech Norden
Östra Balkåkravägen 317