Sandra Lindström, ny VD på Anolytech.

Anolytechs grundare tar in ny VD som stöd för fortsatt tillväxt

Innovationsföretaget Anolytech har sedan en ombildning 2017 vuxit med lönsamhet varje år. Nu omorganiserar man för att möta ett ökande intresse för företagets egenutvecklade miljövänliga metod för desinficering av vatten. En ny VD ersätter grundaren som framöver fokuserar på utveckling av teknik och expansion av geografiska marknader och nya marknadssegment.

Sandra Lindström tillträder idag som ny VD för Anolytech Norden AB. Hon är sedan knappt två år marknadschef i bolaget och tar nu steget upp som VD.

– Jag ser fram emot att få vara med och ta bolaget till nästa nivå både vad gäller vad vi säljer och till vem. Behovet av vår miljövänliga teknik för säkert dricksvatten, handdesinfektion och ytdesinfektion är stort och allt talar för att det kommer att öka kraftigt, säger Sandra Lindström.

Sandra ersätter Stefan Fischlein, grundare och huvudägare, som nu får möjlighet att fokusera på produktutveckling parallellt med att expandera den befintliga verksamheten i bl a Danmark, Norge, Spanien och Finland. Den danska verksamheten omsätter redan lika mycket som den svenska och den norska står inför en expansion med Sandra som daglig ledare.

– Jag är glad över att Sandra accepterat utmaningen att vara med och skala upp verksamheten! Vi har utvecklat en teknik som ligger i tiden när cirkulära hållbara lösningar ersätter kemikalier. Nu behöver vi lägga mer kraft på att utveckla processer och strukturer som stöd för fortsatt lönsam tillväxt och för att långsiktigt kunna hantera responsen från marknaden. Där kommer Sandra att kunna göra stor skillnad, säger Stefan Fischlein.

Anolytechs miljövänliga desinfektionssystem framställer AnoDes, en unik pH-optimerad hypoklorsyra baserad på endast vatten, salt och el. AnoDes avdödar effektivt bakterier, virus, mögel, svampar och sporer i dricksvatten, och kan även användas till desinficering av händer och rumsytor. Produktionen av AnoDes sker oftast på plats hos kunden i ett cirkulärt system som hyrs av Anolytech.

När verksamheten startade 2005 var många skeptiska till Anolytechs miljövänligare metod för att desinficera vatten utan kemikalier. 16 år senare banar en allmänt ökande miljömedvetenhet väg för ett teknikskifte från kemikaliebaserad till Anolytechs miljövänliga desinficering. Att tekniken certifierats enligt ledande standarder för hand- och ytdesinficering bidrar till ett ökande intresse från kunder i nya branscher.

För mer information:

Sandra Lindström, VD Anolytech Norden AB, 0737-57 38 32

Stefan Fischlein, grundare/huvudägare Anolytech Norden AB, 0411-24 30 33

Anolytech har sedan 2005 utvecklat en hållbar och miljövänlig

desinfektionsteknik baserad på vatten, salt och el som gör desinficering

med skadliga kemikalier onödig. Produkten som Anolytechs system

tillverkar är en pH-optimerad hypoklorsyra, AnoDes, som effektivt

avdödar bakterier, virus, sporer, mögel och svamp samt stoppar tillväxt

av biofilm i vatten. AnoDes är EU-certifierat och används för

desinficering av dricksvatten och rumsytor, men även som ett effektivare

och skonsammare (EN 1500) alternativ till alkoholbaserade

handdesinfektionsmedel. Anolytech levererar idag desinfektionslösningar

till lantbruk, livsmedelsindustrin, hotell och fastigheter samt

offentlig sektor och sjukvård i Sverige och Europa.

Marianne Ekdahl

Press contact Press Officer

The Future of Disinfection

Anolytech has developed an environmentally friendly disinfection technology based on water, salt and electricity, that makes disinfection with harmful chemicals unnecessary. The system produces, AnoDes, a pH-optimized hypochlorous acid which kills bacteria, viruses, spores, mold, fungi and stops the growth of biofilm in the watersystem. AnoDes is manufactured on site with a system rented by Anolytech.

Anolytech Norden
Östra Balkåkravägen 317