​Aloha! Blossa 19 reser till Hawaii - Med smak av passionsfrukt och hibiskusblomma

I år har Blossa färdats långväga för att hitta inspiration i ett tropiskt landskap bestående av frodiga berg, vackra sandstränder och höga palmer. I mitten av Stilla havet, bland ett knippe vulkanöar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak - Hawaii. Årets glögg har smak av passionsfrukt och hibiskusblomma som avslutas med subtila toner av kaffe och kokos.

Varje år färdas Blossa till nya platser i världen för att hitta inspiration till årgångsglöggen. Isolerat i Stilla havet ligger den tropiska ögruppen Hawaii som varit inspirationskällan till utformningen av Blossa 19. Årets smak baseras på sötma från passionsfrukt som förenas med hibiskusblommans fruktiga syra och bryts av med subtila toner av kokos och kaffe.

- Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att utveckla nya smaker till årgångsglöggen. I år har vi rest ända till Hawaii – närmare bestämt ön Oahu för att finna inspiration. I Blossa 19 Aloha ger passionsfrukt en tropisk sötma och som balanseras av hibiskusblommans fruktiga syra. De lätta tonerna av kaffe och kokos smälter nästintill samman och ger glöggen en spännande twist. I sin helhet är glöggen fruktig och frisk och gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans färg för tankarna till den rosaröda hibiskusblomman och de färgglada rosa korallerna som pyntar de rev som omringar Hawaiiöarna. Hibiskusblomman återfinns i mönstret som pryder flaskan, såväl som i smaken, och efterliknar 50-talets hawaiiskjortor. Siffrornas blågröna färg påminner om havet och den påtagliga surfingkulturen, medan korken symboliserar kokosnötens färg och textur. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.

Blossa 19 Aloha finns i Systembolagets beställningssortiment från den 11 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 119 kronor för 750 ml. Artikelnumret är 71822-01.

Om Blossa Årgångsglögg:
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, Indien och Italien.

För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Strömberg, Senior Brand Manager, Altia Sweden
asa.stromberg@altiagroup.com
Christoffer Sjölin, Jung Relations
christoffer.h.sjolin@jungrelations.com

Pressbilder finns att ladda ner här.