O.P. Anderson Aquavit får nya förpackningar lagom till jul

O.P. Anderson Aquavit får nya förpackningar lagom till jul

Vi närmar oss jul och en av årets största högtider där snapsen har en given plats på bordet hos många svenskar. I år växlar O.P. Anderson Aquavit upp sina gröna ambitioner genom att satsa på förpackningar i lättviktsglas och återvinningsbar PET. Tillsammans sparar de nya flaskorna över 150 000 kg glas per år.

O.P. Anderson Aquavit grundades 1891 och är Sveriges äldsta akvavit. Framställningsprocessen är helt ekologisk och har idag ett svinn på endast 4,2 %. Arbetet med att få ner den siffran till noll fram till 2030 - i linje med varumärkets övergripande hållbarhetsstrategi - är i full gång och lagom till julhelgerna i år växlar man upp sina gröna ambitioner genom att minska användningen av glas för sin traditionella 700-ml-flaska som övergår till lättviktsglas. Den nya flaskan i lättviktsglas väger över 100 gram mindre än den förra, vilket sparar upp till 74 800 kg glas per år och minskar koldioxidutsläpp från flasktillverkning och transport med 22 % i jämförelse med den tidigare flaskan. Den mindre 350-ml-flaskan blir en återvinningsbar PET-flaska, tillverkad av 25 % återvunnen plast (rPET). Plast lämnar ett mindre klimatavtryck än glas och satsningen på PET-flaska innebär att man sparar ytterligare 75 400 kg glas per år samt 70 % lägre koldioxidutsläpp från flasktillverkning och transport.

– Vikt och material har givetvis betydelse när det gäller förpackningens klimatpåverkan. En tyngre glasflaska innebär mer koldioxidutsläpp som uppstår under tillverkningsprocessen och i transportledet. Vi märker också att våra kunder i högre grad efterfrågar mer hållbara förpackningsalternativ och att som konsument kunna välja ett miljövänligare alternativ ska inte vara krångligt. Tvärtom så ska det vara enkelt, säger Marcus Pedersen, Global Senior Brand Manager, O.P. Anderson Aquavit.

Vid sidan av de nya förpackningarna får även etiketten ett mindre ansiktslyft. Med syfte att skapa en tidsenlig etikett, som samtidigt tar tillvara på varumärkets långa historia och tradition, har skuggor och tredimensionella element skalats bort. Den nya etiketten, med förfinad tvådimensionell design, tar avstamp från äldre originalteckningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Rebecca Björkholm
rebecca.bjorkholm@jungrelations.com