Anoto etablerar ett joint venture i Asien för produkt- och affärsutveckling

Lund, 26 juli, 2011 - Anoto har etablerat ett joint venture, Pen Generations Inc., i Asien tillsammans med TStudy, ett dotterbolag till TStone Corp. och Amicus Wireless Technology, ett dotterbolag till SOLiD Technologies Inc. börsnoterat på Seoul Stock Exchange. Pen Generations Inc. kommer att ha sitt huvudkontor i Seongnam, Sydkorea.

Pen Generations Inc. ska utveckla digitala pennor, komponenter och andra produkter baserade på Anotos teknologi som huvudsakligen kommer att säljas genom Anoto och TStudy. Bolaget ska också utveckla Anotos verksamhet i Asien och marknadsföra produkter baserade på Anoto teknologi direkt till kunder och partners. TStudys licens att utveckla digitala pennor överförs till Pen Generations Inc.

-       Detta är en milstolpe i arbetet med att utveckla Anotos verksamhet och få den att växa, säger Torgny Hellström, VD Anoto Group AB. Anoto får tillgång till alla influenser från ett av de mest expansiva teknologicentren i världen och dessutom en starkare närvaro i Asien. De finansiella resurserna i detta joint venture gör att takten i vår produktutveckling kan stärkas på ett betydande sätt. Vi förväntar oss att fler nya produkter kommer ut.

-       Genom Pen Generations kommer Anoto att kunna förstärka sin affärsutveckling inom en av de snabbast växande teknologimarknaderna men också addera mjukvara för kundorienterade utbildnings- och konsumentapplikationer, säger Stanley Park, CEO TStudy.

-       Vi ser stora möjligheter att använda Anotofunktionalitet utanför nuvarande applikationsområden såsom formulärlösningar och utbildning, till exempel inom telecom, säger Dr Joon Chung, VD SOLiD Technologies.

Anoto licensierar sin teknologi till Pen Generations Inc. och kommer inledningsvis att äga 19% av aktierna i bolaget. TStudy och Amicus Wireless Technology kommer initialt att äga vardera 40,5% av aktierna. TStudy och Amicus Wireless Technology kommer att finansiera Pen Generations Inc. och dess verksamhet. Anoto har en option på att förvärva aktier från TStudy och Amicus Wireless Technology år 2014 och öka sitt ägande till 51% av aktierna i Pen Genrations Inc.

Informationen är sådan som Anoto Group AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 juli 2011 kl. 11:45.

För mer information kontakta:

Torgny Hellström, VD

Anoto Group AB

Tel +46(0)733 45 13 00

Anoto Group AB
Anoto Group är världsledande inom digital penn- och pappersteknologi och är skapare av det första kommersiella systemet för digitala pennor och papper, vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga lösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som t. ex. vård, bank och finans, transport och logistik samt utbildning. Anoto Group har ca 80 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Boston och Tokyo. Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Nordic Small Cap-lista under tickern ANOT. För mer information: www.anoto.com

TStudy
TStudy tillverkar och marknadsför interaktiva utbildningslösningar. Förutom olika online-plattformar för utbildningsprogramvara, innehåller TStudys produkter Anotos digitala pennor och mönsterteknologi för att omvandla traditionell, enkelriktad och lektionsbaserad undervisning till interaktivt lärande. TStudys produkter säljs idag i Asien, Europa och USA, både inom offentliga och privata skolor. För mer information: www.tstudycorp.com

SOLiD Technologies
SOLiD Technologies (KOSDAQ: A050890) är en ledande leverantör av kommunikationssystem i Korea för olika trådlösa nätverk såsom GSM, CDMA, WCDMA, Digital Multimedia Broadcasting (DMB) och Mobile WiMAX. Med över 120.000 enheter installerade är SOLiD Technologies på väg att bli en ledande systemleverantör för operatörer i Japan, USA och Europa. För mer information:

• digitalpenna
  • digital penna