Avlöna en pensionär!

Det är enkelt att avlöna en pensionär när man använder e-tjänsten Anställ Privat. Många veteraner känner att de har tid över och vill tjäna lite extra för att dryga ut sin pension. När man arbetar hos en privatperson blir det flexibelt och enkelt att planera tiden och arbetsuppgifterna. Man kan ta korta uppdrag eller återkommande, allt efter behov och lust att jobba.

Är du veteran och tycker att det ibland känns som att du har tid över, efter att tidigare ha varit igång på jobbet hela dagarna? Tycker du att du nu har tid och kraft över och vill jobba lite till, men på dina egna villkor?

Kanske har du några grannar som behöver hjälp av en ”handyman” eller så kan du ställa upp och hämta barn, ta hand om någons hund eller kanske stötta med läxläsning. Det finns massor av uppdrag som ligger och väntar på dig. Inte minst trädgårdarna som slumrar i väntan på vårsolen.

Du som vill jobba kan göra det på flera olika sätt. Det finns fördelar och nackdelar med varje modell. Veteraner, d.v.s pensionärer som har fyllt 65 år vid beskattningsårets ingång, betalar väldigt lite i skatt på arbetsinkomster.

Ett alternativ som lämpar sig för dig som är veteran och som ska jobba hos en privatperson, är att låta den som du ska göra jobbet åt, avlöna dig direkt. Ni slipper då mellanhänder, RUT- och ROT-avdrag är tillämpligt och man betalar ingen moms. Kostnaden för arbetsgivaren kan bli lägre och din lön kan sättas högre. Dessutom blir relationen flexibel – ni kan bestämma själva när och vad som ska göras, från gång till gång, eller på mer regelbunden basis. Med hjälp av e-tjänsten Anställ Privat blir det enkelt att ta hand om pappersarbetet.

Ett annat alternativ är att bli anställd via ett företag som hyr ut dig. Företaget tar hand om administrationen och betalar din lön, efter att de tagit sin del, vilket ger dig lägre inkomst.

Ett tredje alternativ är att starta en firma med allt vad det innebär. Det är sällan en lösning för en veteran som bara vill jobba extra.

Du som vill jobba lite extra kan alltså göra det helt i egen regi. Du kan lägga ut en annons på jobb.anstallprivat.se om du vill erbjuda dina tjänster eller se om det redan finns annonser och jobb att söka. Det är gratis att använda tjänsten och man hittar lätt jobb i närheten.

Tipsa sedan den du arbetar åt, att det är enkelt att administrera din lön genom att använda e-tjänsten Anställ Privat. Då blir du försäkrad under tiden du arbetar. E-tjänsten tar fram en färdig lönespecifikation, fixar RUT- och ROT-avdrag, och den du hjälper får en färdigifylld skattedeklaration till sin mail. Tjänsten är lätt att använda och man vet att det blir rätt.

• Arbetsmarknadsfrågor

• trädgård
  • snickare
  • barnvakt
  • anlita privat
  • avlöna privat
  • arbete
  • jobb
  • veteran
  • pensionär
  • nya jobb i lundaland
  • anställ privat

Cecilia Brunnström

Presskontakt VD +46707754646

Varför gör Skatteverket det så svårt för privatpersoner att avlöna vitt?

När man som privatperson ska avlöna en annan privatperson direkt, måste man deklarera lönen man betalar ut. För att deklarera lönen behöver man ladda ned och fylla i blankett SKV4805 från Skatteverkets hemsida. Den måste sedan postas - med snigelpost. ​Om det hade gått att signera blankett SKV4805 digitalt hade svartjobben minskat och staten fått in mera skatt. Varför går det inte?

Det behöver inte vara krångligt att anställa en Au Pair - Ny tjänst från Anställ Privat

Anställ Privat, som hjälper privatpersoner att anlita och avlöna andra privatpersoner, har nyligen lanserat ytterligare en tjänst. Den nya tjänsten förenklar livet för alla som anställer en au pair. Genom Anställ Privat kan man nu få en instruktion och en räknesnurra som hjälper till att hålla reda på allt som måste ordnas i samband med au pairens vistelse i Sverige.