Lönar det sig att avlöna privat när du renoverar?

När man renoverar sitt hus kostar det ofta mer än vad som var tänkt från början. Arbetstimmarna springer lätt iväg och räkningarna blir saftiga, eller så lever man i ett ständigt byggprojekt. Att anlita en etablerad firma har många fördelar men prislappen blir därefter. Om du känner att du själv kan leda arbetet eller har en person som du vet är kunnig, kan det löna sig att avlöna privat.

Vi ser att fler och fler utnyttjar möjligheten att anställa privat när de renoverar sitt hus och har därför gjort en sammanställning av kostnaderna från en större renovering där man har avlönat direkt”, säger Nils Bacos på Anställ Privat.

Huset ägs av två makar som båda har kunnat utnyttja ROT-avdraget på upp till 100 000 kr (50 000 kr vardera). Det har totalt arbetats 1 547 timmar och killarna som har arbetat har fått 185 kr i timmen. Ett företag skulle debitera minst 500 kr/timme inklusive moms.

Om vi ska räkna på exemplet ovan, betalade paret sammanlagt 376 117 kr för de arbetade timmarna när de anställde snickarna privat. Samma antal timmar hade kostat 773 500 kr om de utförts av ett företag. ROT-avdraget i detta exempel ligger på 89 622 kr för de privata anställningarna och 100 000 kr för företaget.

Den totala kostnaden för renoveringen när de anställde privat blev 276 117 kr. Om arbetet hade utförts av ett företag, hade den totala kostnaden landat på 673 500 kr. Lägg också märke till att ROT-avdraget räcker längre om man anställer privat. Att avlöna privat är med andra ord 387 300 kr billigare än att anlita ett byggföretag.

Fördelar och nackdelar med att anställa privat

Fördelen med att anställa och avlöna privat är att du inte betalar någon moms, vilket leder till att kostnaden för de arbetade timmarna blir lägre och ditt ROT-avdrag räcker längre. När du avlönar en person privat är det emellertid du som ansvarar för arbetet. Det är viktigt att den du anlitar har den kunskap som krävs för att utföra arbetet, eftersom du inte kan åberopa några garantier. Det är även du som ansvarar för administrationen av skatt och utbetalningen av lön. Detta ska ställas i relation till de 387 300 kr du har sparat.

Om du vill använda en e-tjänst för att beräkna och betala lön kan du använda www.anstallprivat.se. Den räknar också ut RUT- och ROT-avdraget när du vill tillämpa det och producerar både lönespecifikation och skattedeklaration. När du använder tjänsten får du även en olycksfallsförsäkring för den du avlönar.

Tänk på att somliga arbeten kräver viss behörighet för att få utföras, som t.ex. elinstallationer. Att anställa privat men anlita ett företag för de mer komplexa uppgifterna, kan vara den optimala modellen för dig om du ska göra större renovationer.