Nya Jobb i Lundaland lyfter fram den osynliga arbetsmarknaden

Nya Jobb i Lundaland lyfter fram den osynliga arbetsmarknaden

De ”dolda jobben” är en fras som de flesta känner till. Med dolda jobb menas ofta jobb som inte annonseras ut på Arbetsförmedlingen, bemanningsföretag eller i tidningen. Det är jobb som aldrig kommer ut till den större allmänheten.

Men det finns också en annan osynlig arbetsmarknad, arbete hos privatpersoner. Arbete hos privatpersoner får idag inte förmedlas genom Arbetsförmedlingen, utan många sådana jobb ordnas oftast genom privata kanaler, och inte sällan betalas lönerna svart. Dessa jobb är också dolda!

Det finns många arbetstillfällen hos äldre, som behöver hjälp med saker de inte längre orkar göra själva, eller hos familjer med föräldrar som arbetar för fullt och har allt mindre tid till att hämta barn, läsa läxor och laga mat. När dessa jobb betalas på rätt sätt, öppnas en ny arbetsmarknad upp. Ofta tar man hjälp av någon som bor i närheten. Genom att jobben betalas vitt kan man rekommendera en person vidare till grannar och vänner. När de som bor på en ort hjälper varandra med vardagssysslorna, skapas en lokal arbetsmarknad med möten över generationer och kulturer.

”Men hur var det med löneutbetalningarna nu då? Hur betalar jag som privatperson ut lön vitt?”

För att underlätta för den som söker hjälp eller jobb finns numera en digital matchningstjänst där privatpersoner kan hitta varandra. Den som anlitar och avlönar privat kan använda en e-tjänst för att sköta administrationen. Privatpersoner som vill anställa en annan privatperson behöver då inte oroa sig för skatt, lön, ROT- och RUT-avdrag och försäkring.

”Vi bedömer att det finns ett stort behov av att sprida information om att man som privatperson får lov att anlita och avlöna en annan person direkt, så att fler personer i Lundaland - och i Sverige - som står långt från arbetsmarknaden, lättare ska kunna få ett arbete” säger Cecilia Brunnström från Anställ Privat.

”Erfarenheten visar att den som en gång har att avlönat privat, fortsätter att ta hjälp och de som arbetar bygger nätverk som leder till nya jobb. Vi ser, genom att analysera vår statistik, att det finns ett stort behov att kunna avlöna privat och att fler skulle ha glädje av att känna till hur man gör”.

Alla vinner på att fler arbetar och betalar skatt, samtidigt som bidragsberoendet minskar. De som arbetar hos privatpersoner får ett större nätverk och referenser som kan vara till stöd när de i framtiden söker jobb. Få vet hur privatpersoner ska göra när de ska anlita och avlöna direkt. Genom att Anställ Privat - Nya jobb i Lundaland informerar om hur man ska administrera de privata jobben, synliggörs också de dolda jobben.