Deltagarantalet på WADA:s symposium 2023 var närmare ett tusen.

Enad antidopingvärld på WADA:s symposium

World Anti-Doping Agency:s (WADA:s) årliga symposium i Lausanne den 14-15 mars lockade närmare 1000 engagerade deltagare med årets tema "United Toward a World of Doping-Free Sport".

Symposiet för samman antidopingvärlden från internationella idrottsförbund, nationella och regionala antidopingorganisationer, arrangemangsorganisatörer till idrottsutövare, regeringar, WADA-ackrediterade laboratorier, forskare, internationell media med flera.

Hela 22 stycken föreläsningar och seminarier kommer att hållas parallellt under de två dagarna symposiet äger rum. Seminariet "Practical implementation of new features of the Athlete Biological Passport" hade svensk representation genom Jenny Schulze, avdelningschef för dopingkontroller på Antidoping Sverige, som deltog i paneldiskussion. Jenny Schulze sitter även med i WADA:s Laboratory Expert Advisory Group.

Jenny Schulze från Antidoping Sverige (till höger i bild) i paneldiskussion.

WADA:s uppmaning till UNESCO

I WADA-presidenten Witold Bańkas öppningstal uppmanade han till att förstärka UNESCO-konventionen så att de regeringar som har ett bristande antidopingarbete ställs till svars. Precis på samma sätt som idrottsutövare och antidopingorganisationer står till svars under Världsantidopingkoden.

WADA:s president Witold Bańka under symposiets öppningstal 14 mars. Foto: WADA

Fortsatt idrottarfokus

WADA förtydligar också att de fortsatt kommer ha idrottarfokus i sitt antidopingarbete framöver. De initierade nyligen ett arbete kring mänskliga rättigheter och hur de infrias för idrottsutövare i antidopingprogrammen, ett nytt pilotprojekt kring ett ombudsprogram för idrottsutövare och lägg därtill deras nya råd för idrottare, Athlete Council.

Läs WADA:s pressmeddelande och mer om symposiet 2023 här

Josefine Wennerhult

Presskontakt Kommunikatör och pressansvarig 08-586 260 30

Välkommen till Antidoping Sverige!

Antidoping Sverige är Sveriges Nationella Antidopingorganisation (NADO) och arbetar för en dopingfri idrott. Antidoping Sverige ägs av Antidopingstiftelsen.

Antidoping Sverige
Virkesvägen 2