Antidopinginsatser i samband med OS

Antidopinginsatser i samband med OS

I samband med att vinter-OS i Peking invigs idag har vi förberett statistik och information om antidopingarbetet. Antidopingutbildningen Ren vinnare är obligatorisk för OS-deltagare och på sociala medier uppmärksammar vi antidoping med kampanjtemat ”Visste du att”.

Under 2021 genomförde Antidoping Sverige dryga 3 300 dopingtester på svenska idrottsutövare och cirka 90 procent av dessa gjordes på elitidrottare exempelvis de som representerar Sverige. Inför vinter-OS har samarbetet vad gäller utbildning intensifierats mellan Antidoping Sverige och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). E-utbildningen Ren vinnare, som är en del av vårt utbildningsutbud, är obligatorisk för alla svenska OS-deltagare. Utbildningskravet kommer från SOK, som är signatär av Världsantidopingkoden. Även merparten av alla specialidrottsförbund har Ren vinnare som obligatorisk för sina landslagsidrottare.

Kampanj på sociala medier

Med start idag den 4 februari kommer vi i att uppmärksamma olika delar av vår verksamhet på sociala medier, både via vår Facebooksida och på Instagram.

Svensk statistik om dopingkontroller

• Sedan 1981 har den svenska nationella antidopingorganisationen (Riksidrottsförbundet fram till 2020 och Antidoping Sverige från 2021) tagit över 100 000 dopingprov. 924 (1 procent) har resulterat i bestraffningar.
  • Under 2021 togs preliminärt 3 296 prov som än så länge resulterat i 6 bestraffningar (fler fall är under utredning).
  • Nästan hälften av de idrottare som fällts för doping i Sverige under de senaste 15 åren (407 totalt) är motionärer och sysslade inte alls med någon form av tävlingsidrott.
  • Normalt görs ca 85 procent av våra dopingtester på elitidrottare.

Mer statistik om den svenska dopingkontrollverksamheten

Mer information om det svenska antidopingarbetet

Övergripande talesperson för Antidoping Sverige är:

Christine Helle, VD
Mobil: 072-24 60 831

I sakfrågor som exempelvis rör bestraffningsärenden är det dels styrelseledamöter, dels sakkunniga från Antidoping Sverige, som kommer besvara frågor från media. Vänligen kontakta pressansvarig, för rätt kontakt/talesperson.