Ny styrelse i Antidoping Sverige

Ny styrelse i Antidoping Sverige

På Antidoping Sveriges årsstämma i tisdags utnämnde Antidopingstiftelsens styrelse en ny styrelse för Antidoping Sverige AB. Tidigare vice ordförande Mirja Högström valdes till ny ordförande. Angelica Lindén Hirschberg och Joakim Edvinsson valdes in som nya ledamöter.

Mirja Högström är jurist och varit vice ordförande i tre år när hon nu intar rollen som ordförande.

– Det känns väldigt ärofyllt att bli tilldelad uppdraget. Jag ser fram emot att arbeta ännu mer aktivt för en dopingfri idrott och bidra med min juridiska kompetens, säger Mirja Högström.

Nya i styrelsen är Angelica Lindén Hirschberg, professor i medicin, samt juristen Joakim Edvinsson. Ledamöterna Lars Lilja och Björn Ferry blev båda omvalda och Per Lyrvall valdes som vice ordförande.

Åke Andrén-Sandberg, professor i medicin och tidigare ledamot och ordförande i Dopingkommissionen (2003–2020) och senare Antidoping Sverige (2021) lämnar sitt styrelseuppdrag. Åke Andrén-Sandberg har en enorm erfarenhet och engagemang i svenskt antidopingarbete och var ordförande när Antidoping Sverige år 2021 blev Sveriges nya nationella antidopingorganisation.

– Det har varit en glädje att arbeta för en dopingfri idrott i så många år. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit inom antidopingarbetet i Sverige och för att ha bidragit till att Antidoping Sverige nu är Sveriges nya nationella antidopingorganisation oberoende från idrottsrörelsen, som var en riktig milstolpe, säger Åke Andrén-Sandberg.

–Vi är mycket tacksamma för Åke Andrén-Sandbergs gedigna insatser för det svenska antidopingarbetet. Det är imponerande hur han hängivet har engagerat sig för en dopingfri idrott under de senaste 20 åren, säger Mirja Högström, ny ordförande och Christine Helle, VD för Antidoping Sverige.

Även ledamot Ida Kjos lämnar sitt styrelseuppdrag (2019–2021).

– ­­Vi är också tacksamma för Ida Kjos insatser under de år hon varit styrelseledamot. Som bolagsjurist har hennes bidrag till etableringen av Antidoping Sverige som aktiebolag varit särskilt värdefull.

Den nya styrelsen är utsedd på tre år.

Antidoping Sveriges styrelse, efter årsstämman den 29 mars

Mirja Högström, ordförande (juridiskt sakkunnig)
Per Lyrvall, vice ordförande (sakkunnig affärsmannaskap)
Angelica Lindén Hirschberg, ledamot (medicinskt sakkunnig)
Joakim Edvinsson, ledamot (juridiskt sakkunnig)
Lars Lilja, ledamot (sakkunnig antidoping)
Björn Ferry, ledamot (fd elitidrottsutövare)

För mer information kontakta:

Mirja Högström
Ordförande Antidoping Sverige

Christine Helle
VD Antidoping Sverige

Ämnen

Antidoping Sverige är Sveriges nationella antidopingorganisation (NADO) och arbetar för en dopingfri idrott. Antidoping Sverige ägs av Antidopingstiftelsen.

Antidoping Sverige har till syfte att försvara idrottares självklara rätt att delta i en idrott fri från doping. De svenska dopingreglerna och antidopingarbetet styrs av de globala reglerna i Världsantidopingkoden.

Alla som är medlemmar i en idrottsförening omfattas av Riksidrottsförbundets stadgar och antidopingreglemente. Varje enskild idrottare är själv ansvarig att känna till och följa dopingreglerna.

Josefine Wennerhult

Presskontakt Kommunikatör och pressansvarig 08-586 260 30

Välkommen till Antidoping Sverige!

Antidoping Sverige är Sveriges Nationella Antidopingorganisation (NADO) och arbetar för en dopingfri idrott. Antidoping Sverige ägs av Antidopingstiftelsen.

Antidoping Sverige
Virkesvägen 2