Tal till nationen: Välj bort bag-in-boxen!

Välj bort bag-in-boxen nästa gång du handlar vin! Det uppmanar Mark Majzner, som driver kampanjen Change Lådvin 2010. I en nysläppt videoinspelning talar han direkt till svenska folket.

Vårt mål är att minska bag-in-box-försäljningen med 10 procent, säger Mark Majzner.

Den 10 mars startade kampanjen Change Lådvin 2010 som vill upplysa om bag-in-boxens negativa egenskaper. Kampanjen drivs av vinkännaren Mark Majzner och har fått ett stort genomslag tack vare bloggare och medial bevakning. Den officiella Facebook-gruppen ”Lådvin” har idag över 1800 fans.

– Bag-in-boxen står för allt jag tycker är dåligt med svensk vinkultur: sämre vinkvalitet, ökad risk för överkonsumtion och enformigt vindrickande, säger Mark Majzner.

I en ny videoinspelning med Mark Majzner uppmanar han svenska folket att välja bort bag-in-boxen och köpa vin på flaska. Målet är att minska bag-in-box-försäljningen med 10 procentenheter, från 60 till 50 procent av Systembolagets totala vinförsäljning.

– Gå förbi väggen av boxviner nästa gång du handlar vin, och välj istället ett kvalitetsvin på flaska. Om flaskan köps på Systembolaget eller genom någon av landets vinklubbar spelar ingen roll, säger han.

Med kampanjen Change Lådvin 2010 vill Mark Majzner minska konsumtionen av bag-in-box och förespråkar istället en annan typ av Lådvin: en låda med vinflaskor av bästa kvalitet levererade hem till dörren, vilket Marks vinklubb Australian Wine Club erbjuder sedan 2007, helt lagligt.

Varje vecka släpper Change Lådvin 2010 en ny video med Mark Majzners tal till nationen.

• Politik

Kampanjen Change Lådvin 2010 kritiserar bag in boxens uppmuntran till överkonsumtion och hyllar istället det riktiga lådvinet: ”bottles in box” – en låda med kvalitetsviner som leveras hem till dörren. Kampanjen är ett initiativ från Mark Majzner som driver Australian Wine Club och Fine Wine society. Genom dem kan privatpersoner beställa kvalitetsviner från hela världen, lagligt och säkert.

Mark Majzner

Presskontakt VD och grundare av vinklubbarna Australian Wine Club och Fine Wine Society 0733-128983