Video: Mark Majzner kritiserar Systembolagets rabatt på bag-in-boxviner

Välj bag-in-boxen istället för samma vin på flaska så får du 30 procent rabatt. Så ser verkligheten ut i butikerna trots att Systembolaget inte får ge mängdrabatt.
– Svenskarna uppmuntras att dricka mer. Är det verkligen förenligt med alkoholmonopolets syfte? undrar Mark Majzner som driver den bag-in-box-kritiska kampanjen Change Lådvin 2010.

I ett videoinspelat tal till svenska folket berättar Mark Majzner hur Systembolaget genomgående sätter ett lägre pris på bag-in-boxvin i jämfört med exakt samma vin på flaska. Mängdrabatt är något som Systembolaget inte får ge. På Systembolagets hemsida kan man läsa följande: ”Vi kan inte ge några rabatter, eftersom det skulle strida mot Systembolagets alkoholpolitiska uppdrag”.

Det finns totalt 50 viner på Systembolaget som säljs både som bag-in-box och på flaska. Genom att jämföra den genomsnittliga literkostnaden visar det sig att kunderna får cirka 32 procent rabatt på röda bag-in-box och 40 procent rabatt på vita bag-in-box.

– Bag-in-boxen står för allt jag tycker är dåligt med svensk vinkultur: sämre vinkvalitet, ökad risk för överkonsumtion och enformigt vindrickande. Det är på tiden att någon öppet kritiserar boxvinets utbredning. Man kan undra vad ett boxvin som kostar 150 kronor egentligen är gjort på. Tar man bort alkoholskatt och andra kostnader och du får ett vin som bara kostar några kronor per liter att producera, säger Mark Majzner.

I videoinspelningen, som även finns på You Tube, talar Mark Majzner direkt till svenska folket. Med svenska och australiensiska flaggan i bakgrunden håller han ett anförande i sann presidentanda – med glimten i ögat.

– Min kampanj kan ses som ett inlägg i den politiska debatten, och årets valrörelse. Men jag bryr mig inte vad du röstar på så länge du tar parti för kvalitet före kvantitet, säger Mark Majzner.

Med kampanjen Change Lådvin 2010 vill Mark Majzner förändra innebörden av ordet lådvin från bag-in-box till bottles-in-box. Det vill säga en låda med vinflaskor av bästa kvalitet levererade hem till dörren. En tjänst som Marks vinklubb Australian Wine Club erbjuder sedan 2007, helt lagligt.

Och kampanjen Change Lådvin 2010 engagerar. Den officiella Facebook-gruppen ”Lådvin” har i skrivande stund över 1800 fans, vilket är fler fans än riksdagspartierna Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har på sina Facebook-grupper.

• systembolaget
  • samhälle
  • politik
  • näthandel
  • monopol
  • mark majzner
  • lådvin
  • kvalitet
  • kampanj
  • folkhälsa
  • bag in box
  • australian wine club
  • alkohol
  • vin

Kampanjen Change Lådvin 2010 kritiserar bag in boxens uppmuntran till överkonsumtion och hyllar istället det riktiga lådvinet: ”bottles in box” – en låda med kvalitetsviner som leveras hem till dörren. Kampanjen är ett initiativ från Mark Majzner som driver Australian Wine Club och Fine Wine society. Genom dem kan privatpersoner beställa kvalitetsviner från hela världen, lagligt och säkert.

Mark Majzner

Presskontakt VD och grundare av vinklubbarna Australian Wine Club och Fine Wine Society 0733-128983