Premiepensionens vara eller inte vara

Premiepensionens vara eller inte vara

Politiker har nu börjat ägna tankekraft och gjort politiska utspel om att premiepensionsdelen bör minska från 2,5 % till 2 %. Jag kan tycka att det är en ickefråga och att det borde finnas andra frågor som politikerna borde komma med lösningsförslag till. Inbetalningen till det allmänna pensionssystemet är idag totalt 18,5 % varav 2,5 % går till ett individuellt pensionskonto som påminner om ett vanligt bank- eller fondkonto. Politikerna menar att den arbetande delen av det svenska folket inte har förmåga att hantera sina 2,5 % genom att välja placeringsinriktning bland färdigpaketerade fonder. Hur svårt kan det vara? Dessutom är det så att om man avstår från att aktivt välja själv, så hamnar man i en defaultfond som är nog så bra.

Det hela är nog bara ett populistiskt utspel från vissa politiska grupper med en egen dold agenda dvs vissa är i grund och botten emot direkt demokrati men det är inget som man gärna talar om offentligt. Man menar att folket inte förstår sitt eget bästa utan en ansvarfull politiker måste göra detta val åt dem. Den arbetande befolkningen betalar in 18,5 %  av lönen till pensionssystemet, varav 16 procentenheter transfereras till dagens pensionärer. Alltså betalar yngre generationer de äldres pensioner. Saken är den att de flesta är överens om att pensionsnivåerna i framtiden kommer att bli lägre. En sänkning av inbetalningen till det individuella pensionskontot till förmån för ¨transfereringskontot¨ innebär ännu lägre pension, eftersom de yngre får avstå från pension till förmån för att upprätthålla ¨höga¨ nivåer till dagens pensionärer. Inte konstigt att PRO är en stark lobbyist i denna fråga.

Mats Edler
Senior Consultant Aon Retirement