​Aons senaste rapport påvisar nya betydande rikskfaktorer mot finansiella institutioner i EMEA

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2017 09:35 CET

Aon lanserade i veckan en ny *EMEA-fokuserad branschrapport som lyfter fram de största hoten som finansiella institutioner nu möter för första gången. ”Att inte lyckas förnya och utveckla sig" och "störande teknologier " rankas som de största riskerna på årets 10-i topp lista.

Branschrapporten behandlar fyra nyckelområden: Fintech, Cyber, Health and Credit, samtidigt som man framhäver skillnaderna mellan EMEA och globala trender.

Att inte lyckas förnya och utveckla sig är i årets rapport rankad som en topp fem risk som slår på nedersta raden för företagen:

24 % av finansinstituten säger att de har drabbats av ekonomisk förlust under de senaste 12 månaderna på grund av denna riskfaktor.

39 % av EMEA: s finansinstitut anser att de är oförberedda att anpassa sig till det.

Risken för störande teknologier ses nu också som ett 10- i-topp hot.

83 % av företagen fruktar att deras verksamhet riskerar att gå förlorad till fristående Fintech-företag.

9 % av företagen bekräftar att de redan har drabbats av ekonomisk förlust på grund av det.

Cyberbrott fortsätter att stiga på riskagendan och slår sig in bland topp 5-riskerna.

Kravtjänster konstateras nu också vara den främsta faktorn vid val av försäkringsgivare (tidigare på femte plats).

Eftersom finansbranschen står inför alltmera komplexa utmaningar och nya framväxande risker, ger Aon-rapporten en omfattande branschanalys av de viktigaste riskerna för finansiella institutioner idag och hur detta landskap förväntas utvecklas i framtiden.

För andra gången framstod skador på varumärke och anseende samt ekonomisk avmattning som de högst rankade riskerna i undersökningen. Både det upplevda och det faktiska hotet som finansinstituten ställs inför från förmedlingsavbrott, störningar och teknologisk innovation inom finanssektorn har dock ökat genom att man inte förnyar sig och möter kundernas behov klev upp till en topp fem risk.

Rapporten bygger på Aon Global Risk Management Survey och Global Risk Insight Platform (GRIP), världens ledande globala förteckning över risk- och försäkringsplaceringsinformation och kan laddas ner här.

* EMEA - Europa, Mellanöstern och Afrika