EMEA-företagen spenderar fyra gånger mer av sin budget på fastighetsrelaterade risker än på cyberrisker

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2017 16:12 CEST

2017 EMEA Cyber Risk Transfer Comparison Report

Trots att 65 procent av företagen förväntar sig att deras cyberriskexponering ska öka det närmaste två åren spenderas större delen av föräkringsbudgeten på materiella tillgångar. Detta visar den senaste fördjupande cyberriskrapporten: 2017 EMEA Cyber Risk Transfer Comparison Report

Aon har tillsammans med Ponemon Institutet* publicerat en ny fördjupande rapport om cyberrisker bland företagen i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). I 2017 års upplaga av rapporten jämförs bland annat det relativa försäkringsskyddet för vissa materiella mot immateriella tillgångar.

Andra ämnen som berörs är förståelsen för de juridiska och ekonomiska konsekvenserna av EU: s nya allmänna dataskyddsförordning – GDPR som träder i kraft nästa år. Kvantifieringen av hackerattacker och förebyggande aktiviteter.

I rapporten finner man också att organisationer är väl medvetna om vad det växande cyberhoten kan innebära och vad dagens teknik och datatillgångar för med sig i förhållande till historiska materiella tillgångar, men att företagen trots detta spenderar fyra gånger mer av sin budget på försäkringar för fastighet, anläggning och utrustning.

Intressanta resultat som rapporten visar;

• Endast 15 procent av potentiella informationsförluster är täckta av försäkringar, medan ca 60 % av de totala fysiska tillgångsvärdena är skyddade.
  • 38 procent av EMEA-företagen har drabbats av cyberbrott under de senaste 24 månaderna, med i genomsnitt 3,3 miljoner euro i förlust.
  • Endast 30 procent av företagen i EMEA är "fullt medvetna" om de rättsliga och ekonomiska konsekvenserna av EU: s nya allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
  • 65 procent av EMEA-organisationerna förväntar sig att deras cyberriskexponering ska öka de närmaste två åren.

Ladda ner och läs hela rapporten här!

*Aon / Ponemon Institute 2017 EMEA: s riskbedömningsrapport är baserad på en undersökning av över 500 personer i Europa, Mellanöstern och Afrika som är involverade i företagets riskhantering och företagens riskhanteringsaktiviteter. 35 procent av de svarande är i finans, skatt och bokföring och 25 procent i riskhantering. Corporate compliance / revision svarade för 17 procent av respondenterna och den allmänna ledningen nio procent av respondenterna.