APak AB - Världsmästare i förpackning

Göteborg, Sverige, 4 december 2019

Förpackningsföretaget aPak AB har vunnit Worldstar, världsmästerskapen i förpackning, med de båda förpackningslösningnarna, Miljöboxen och Protector Bags. Bakom tävlingen och den prestigefyllda utmärkelsen står förpackningsorganisationen World Packaging Organisation (WPO), som årligen utser världens främsta förpackningslösningar.

Pressrelease i PDF / ​Bild 1 / Bild 2

Miljöboxen

Tillsammans med infästningsdistrubitören Arvid Nilsson AB har aPak AB tagit fram branschens första kartongförpackningen som tål vatten. Tack vare en unik vikning, avsaknad av skurna kanter i konstruktionens botten och sidor, samt en laminerade yta, klarar Miljöboxen att lastas tungt och stå ute i regn under flera veckor utan att ta skada. Miljöboxen väger ungefär en tredjedel av en motsvarande plastförpackning och med sin vikbara konstruktion tar den endast upp en bråkdel av ytan under förvaring och transport.

På en pall som rymmer hundratals plastlådor finns det plats för tusentals Miljöboxar, berättar Karin Friberg, projektledare på aPak AB. Med den nya lösningen har vi förbättrat förpackningsekonomin, men vi har framförallt tagit fram en förpackningslösning som gör stor skillnad för miljön!

Miljöboxen är ett viktigt steg i det projekt som aPak och Arvid Nilsson driver för att minska plastanvändningen. Annika Folkesson, VD på Arvid Nilsson AB, berättar att byggmarknadens efterfrågan på förpackningar som tål vatten, fukt och kyla är stor. De flesta av våra konkurrenter har valt plast, men det kändes inte rätt för oss. Plast är ett av vår tids största miljöproblem och utgör ett stort hot mot miljön. Vidare berätta Annika att de vill vara en förebild som bidrar till att fler tar steget från plast och väljer mer hållbara lösningar.

Potector Bags

I nära samarbete med Volvo Group Trucks Operations och Mondi Trebsen Gmbh har aPak AB tagit fram den banbrytande förpackningslösningen – Protector Bags. Med lösningen transporterar Volvo Group Trucks Operations och dess underleverantörer dörrkonsoller från Sverige till det belgiska centrallagret i Gent och vidare ut till kunder över hela världen.

Med den ”brevliknande” förpackningslösningen Protector Bags har aPak ökat effektiviteten, minskat arbetsbördan och sänkt omkostnaderna för Volvo Group Trucks Operations med mer än 70%. Genom kraftig materialreduktion, en lättare konstruktion, en halvering av antalet transporter och genom den nu mera plastfria och till 100% återvinningsbara produkten har Protector Bags också minimerat miljöåverkan.

På aPak pratar vi sällan om fulländade förpackningslösningar, men när det gäller Protector Bags är vi villiga att göra ett undantag berättar Magnus Sidling, Global Account Manager på aPak AB. Förpackningslösnignens ekonomiska, effektivitetsmässiga och miljömässiga vinster är imponerande, så imponerande att jag under liknande förutsättningar inte kan föreställa mig hur man skulle gå till vägaför att göra lösningen grönare i framtiden.

• Emballage, förpackning

APak är ett av Sveriges äldsta och mest heltäckande emballageföretag, med rötter 100 år tillbaka i tiden. APak är ett familjeägt förpacknings- och logistikföretag med huvudkontor strax utanför Göteborg samt kontor och lager i Eskilstuna.

Peter Borgelöv

Presskontakt Webmaster 031-7212216