Pressmeddelande -

APLEX Bio reser 14 MSEK i finansiering för utveckling av banbrytande ultrakänslig hyperplexad molekylär detektionsteknologi.

APLEX Bio meddelar att de rest 14 MSEK för utveckling av en banbrytande massiv multiplexeringsteknologi som möjliggör simultan detektion av fler än 100 biomolekyler (DNA, RNA, proteiner) med ultrakänslighet i varje droppe av prov, utan att behöva förlita sig på sekvensering eller annan komplex instrumentering.

STOCKHOLM – APLEX Bio utvecklare av en nästa generations massivt multiplexad (hyperplexad) molekylär detektionsteknologi baserad på forskning i samarbete med Professor Mats Nilsson labb på SciLifeLab, meddelar att bolaget rest 14 MSEK över en sådd- och accelerationsrunda från svenska och amerikanska privata investerare.

”Vi har utvecklat en unik teknologi som kombinerar det allra senaste inom nano- & biokemi för att möjliggöra en världsledande multiplexing-prestanda av prober. Med våra avancerade hyperprober möjliggör vi en helt ny generation av molekylära tekniker, och magin ligger i att kunna använda vanlig labbutrustning för att generera resultat med våra kits.” säger Umear Naseem, VD och grundare. ”Vi är mycket stolta och glada över förtroendet vi har fått från våra investerare genom finansieringen på 14 MSEK”, Umear fortsätter, ”investeringen kommer ge oss möjligheten att fortsätta utvecklingen av teknologin samt initiera ett early access program för att ta in de första utvalda kunderna”.

APLEX Bio har uppfunnit och är unika i att använda denna massivt multiplexande teknologi för simultan probning av tio till hundra biomolekyler i ett enda steg, kombinerat med extrem känslighet och möjlighet att detektera mutationer med en enda basförändring (punktmutation). Detta kommer ha stor betydelse för många molekylärdiagnostiska tillämpningar och därmed spela en viktig roll i precisionsmedicin och sjukdomar med medicinskt behov.

APLEX Bio öppnar nu upp en early access program för de första kunderna i början av Q2 2022

Umear Naseem, CEO APLEX Bio, press@aplex.bio
www.aplex.bio

Om APLEX Bio

APLEX Bio är ett svenskt start-up grundat 2020 som utvecklar och kommersialiserar en nästa-generations hyperplexerad molekylär detektionsteknologi för analys av massivt antal biomarkörer både in-vitro and in-situ. Teknologin möjliggör tillämpningar från forskning till masskalig in-vitro diagnostik (IVD) och precisionsdiagnostik. APLEX Bio är baserat i Stockholm på Karolinska Institutets (KI) campus och är med i KI Innovations inkubator.