Stor undersökning visar: Resande sätter fart på sexlusten

Par söker romantik. Kvinnor söker romantik. Män söker sex. Så kan man hårddra en undersökning som Apollo gjort bland 1014 semestrande svenskar. Men sanningen är naturligtvis mer nyanserad. Längtan att etablera ett förhållande på resan är lika stor, det är bara vägen dit som är annorlunda.

Resultaten är ett utdrag ur en större undersökning som Apollo gör varje år, ”Så här reser svensken”, och som är utförd av undersökningsföretaget Opinion Matters.

-         Romantik och sex är en naturlig del av livet, och på resan har man mer tid till båda delar, säger Apollos informationschef Kajsa Moström. Därför är det inte konstigt att både förväntningar, erfarenheter och minnen blir extra starka i samband med semestern, och att det är en av de viktigaste anledningarna varför resan fyller en så viktig roll i människors liv.

En fjärdedel av de tillfrågade resenärerna hoppades på någon form av romantik, bland 25-35 åringarna är de en dryg tredjedel. Och av paren (utan barn) hoppades 29% att resan skulle bli en romantisk paus i vardagen.

28% av kvinnorna tilltalas av semesterromanser mot 22% av männen. Längtan efter att etablera ett förhållande på resan är praktiskt taget lika stor, den finns hos 16% av kvinnorna och hos 15% hos männen.

Män är, som sagt, mer intresserade av semestersex än kvinnor. 20% säger att de hoppas på sex under resan, mot 11% hos kvinnorna. Den yngre åldersgruppen är också mest sexsugen, 22% av 25-34-åringarna vill ha sex på semestern.

För mer information kontakta: Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 08-673 85 03, 070-672 32 00