Apotea introducerar transparens kring produktinnehåll med Skinfo

Apotea introducerar transparens kring produktinnehåll med Skinfo

Apotea, Sveriges största nätapotek, tar ett stort steg och lanserar idag ett samarbete med Skinfo som gör ingredienslistan transparent i tusentals kosmetiska produkter som säljs i nätbutiken.

Skinfo är en tjänst för e-handlare som gör den klassiska ingredienslistan i hudvård och smink enklare att förstå med hjälp av vetenskaplig information om vad ingredienserna har för syfte.

Samarbetet innebär att ingredienslistan förtydligas och förklaras med faktabaserad information för att lättare förstå innehållet när man handlar online, detta eftersom många upplever att den är svår att tyda. Skinfo kommer inledningsvis att finnas under alla innehållsflikarna på Apoteas kosmetiska produkter samt även Delitea och därefter Babyland.

Citat: Lena Skiba, VD Skinfo:
“Det har tidigare inte funnits ett enkelt sätt att få en överblick på innehållet i produkter man köper. Att Sveriges största nätapotek visar vägen för andra e-handlare genom att öppet presentera vad produkterna innehåller är ett tecken på att Apotea sätter kunden i fokus och vill hjälpa fler att handla medvetet”

Citat: Per Svärdson, VD, Apotea:

“Vi eftersträvar alltid hög kvalitet på våra produkter och tycker det är viktigt att vara transparenta med kunderna och att de förstår innehållsförteckningarna på sina hudvårdsprodukter. Även om konsumenten ofta är påläst så tycker vi att det är väldigt värdefullt att nu kunna tydliggöra vad produkterna faktiskt innehåller tillsammans med Skinfo. Vi har även möjlighet att erbjuda rådgivning av farmaceut eller hudvårdsterapeut för att hjälpa våra kunder navigera i skönhetsdjungeln.”

Om Skinfo

Skinfo gör ingredienslistan lättare att förstå i hudvård- och kosmetikprodukter hos e-handlare. Informationen är baserad på vetenskaplig och hälsorelaterad information om alla kosmetiska ämnen. Bolaget grundades 2019 och har använts 4 miljoner gånger av konsumenter sedan start. Bland kunderna finns Apotea, Lloyds Apotek och varumärken globalt med egen e-handel. Mer info på skinfo.se

Om Aptoea.se

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och nästan 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea.se har cirka 800 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se