Apotea och Premo satsar en miljon kronor för ett friskare Östersjön

Apotea och Premo samarbetar för att förbättra miljön och tar nu ett nytt steg och stödjer viktiga miljöprojekt tillsammans. Först ut är ett projekt med en musselodling för att minska övergödningen i Östersjön.

Miljönen är en del av ett djupare samarbete för att förbättra miljön. Vi kommer bidra med en miljon till projektet som minskar övergödningen och bidrar till ett friskare Östersjön, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef på Premo.

Tillsammans med forskare på Ecopelag och Statens Lantbruksuniversitet (SLU) har Apotea tagit fram ett verktyg för ett renare Östersjön. Genom att odla musslor som filtrerar vattnet tas näring upp ur havet när man skördar musslorna.

– Med verktyg som musselodlingar gör vi skillnad för livet i havet och kan bidra till ett renare innanhav. Det fina är att alla kan bidra till Miljönen genom att välja Premo som fraktsätt när man beställer hos Apotea. Då går en krona direkt till projektet, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

Musselodlingen minskar övergödningen av Östersjön på ett naturligt sätt eftersom musslorna livnär sig på att filtrera växtplankton som tar upp överskottet av näringsämnen som släpps ut i vattnet. När musslorna skördas används de till exempelvis djurfoder eller gödning. Genom att använda musslorna som näring på land, som foder eller gödsel, bildas ett cirkulärt flöde där man inte bara låter näringen rinna ut i havet och bidra till algblomning.

– Vi satsar en miljon kronor i ett första steg. Sedan hoppas jag att vi kan hitta på fler miljöstärkande insatser tillsammans med Apotea, säger Ricard Bring Tellander.

Musselodlarna på Ecopelag välkomnar miljonen från Apotea och Premo.

– Det är pengar som kommer att göra nytta och vi hoppas på en förlängning av samarbetet framöver, säger Martin Reutgard forskare och projektledare på Ecopelag

#miljönen

Om övergödning i Östersjön
90 miljoner människor bor inom avrinningsområdet som påverkar Östersjön med växtnäringsämnen – som slutligen hamnar i havet. Utsläppen kommer från jordbruk, reningsverk, enskilda avlopp, trafik och industrier. Utsläppen från land har minskat på senare år, men måste sjunka ytterligare för att stoppa algblomningar, syrebrist och bottendöd.

Om apotea
Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 21 000 receptfria varor och nästan 15 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2021. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4 miljarder 2020. Apotea.se har över 1 000 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se

Om Premo
Premo är leveransföretaget som når mer än två miljoner invånare med hemleveranser sju dagar i veckan. Premo ägs av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet (Bonnier och Schibsted) och har sedan 1971 ansvarat för distributionen av morgontidningar i Storstockholm. Läs mer om våra tjänster på www.premo.se