Apotea.se bannlyser plasttråg från leverantörer

Apotea.se har meddelat bolagets leverantörer om att produkter förpackade i plasttråg kommer fasas ut inom ett år.

Plasttrågen är en kvarleva från apoteksmonopolet då de efterfrågades av butikerna för att kunna ställas direkt på hyllorna. Numera har de spelat ut sin roll och används inte längre på hyllorna, men tillverkas och skickas av gammal vana.

”Plasttrågen kan inte sorteras tillsammans med övrig emballageplast och är ett otyg i återvinningssammanhang”, säger Pär Svärdson, VD för Apotea.se.

Apoteas leverantörer har nu fått ett år på sig att fasa ut plasttråg från sina leveranser.

”Vi måste alla dra vårt strå till stacken och göra vad vi kan för att rensa ut onödig engångsplast. I det här fallet fyller den inte ens någon funktion längre”, säger Pär Svärdson.

Apotea har sedan tidigare fasat ut produkter som innehåller mikroplaster och PFAS, som är svårnedbrytbara kemikalier med negativa effekter för människor och miljö.

Apoteas logistikcenter i Morgongåva är klimatneutralt och fastigheten är även omgärdad av en miljözon för att tvinga leverantörerna till grönare transporter.

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 18 000 receptfria varor och 8 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt Handels Utredningsinstitut, HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 2 miljarder 2018. Apotea.se har drygt 650 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se.