Apotea.se i samarbete med WWF för att rädda Östersjön

Apotea.se, Sveriges enda renodlade nätapotek, inleder ett samarbete med Världsnaturfonden WWF genom att starta en insamling tillsammans med sina kunder för ett levande Östersjön.

WWF har under många år arbetat för att skydda det känsliga innanhavet mot problem som övergödning, miljögifter och överfiske, och nu vill apotea.se bidra till miljöarbetet.

Med start den 31 oktober inleder apotea.se därför en insamling till WWF:s Östersjöarbete. Apoteas kunder kan bidra direkt till insamlingen i samband med att de handlar på nätapoteket. Med ett enkelt klick kan kunderna skänka 20 kr till insamlingen när de betalar i kassan. Som tack får de 10 procents rabatt på ett framtida köp samt ett vykort som kan ges eller skickas till en vän och som också berättigar till 10 procent rabatt. De insamlade pengarna går oavkortat till WWF:s Östersjöarbete.

- Östersjön är ett av Sveriges viktigaste ekosystem. Jag älskar skärgården och ser hur övergödningen bidragit till återupprepade algblomningar, så för mig är frågan också personlig. När vår verksamhet växer finns ett ökat utrymme att ge tillbaka till samhället. Genom partnerskapet med WWF kan vi stödja arbetet med att återställa Östersjön och ge nästa generation chansen att njuta av vår vackra skärgård så som vi har kunnat göra, säger Pär Svärdson, VD för apotea.se.

- Vi strävar efter att vara Sveriges bästa företag på hållbarhet. Tidigare i år inledde vi en kampanj för att samla in överblivna och utgångna läkemedel för att förhindra att de kommer ut i naturen och förstör våra vattendrag. Nu tar vi ytterligare ett steg genom samarbetet med WWF, säger Tove Ahlström, hållbarhetschef på apotea.se.

- Vi är mycket tacksamma för Apoteas stöd till WWF:s Östersjöarbete. Det betyder mycket att vi kan göra gemensam sak med näringslivet i strävan att ställa om till ett hållbart samhälle inom planetens gränser. Vi hoppas att Apoteas kampanjer för att samla in läkemedel kan få många att stanna upp och reflektera över hur de i sin vardag kan bidra till att rädda Östersjön, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pär Svärdson, VD apotea.se, tel: 070-497 42 37, mail: par@apotea.se

Daniel Robertsson, Ansvarig för WWF företagssamarbeten, tel: 072-511 03 53, mail: daniel.robertsson@wwf.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. apotea.se har det största sortimentet, över 11 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning på nätet och via telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till prognostiserat en miljard 2016. apotea.se har drygt 220 anställda i Morgongåva och vid huvudkontoret i Stockholm. För mer information se: apotea.se