Apotek Hjärtat är praktikanternas förstahandsval

Apotek Hjärtat intar en betryggande förstaplats bland både apotekar- och receptariestudenter när valen av höstens praktikplatser är sammanräknade. Apotek Hjärtat tar emot 56 praktikplatser i höst, nära 40 procent av de sökande.

Apotek Hjärtat har fått nästan fyra gånger fler receptarier till praktikplatserna än tvåan Apoteket AB. När det gäller apotekare väljer fler än var tredje Apotek Hjärtat, jämfört med knappt var fjärde Apoteket AB. Totalt samlas nära 40 procent av höstens praktikanter hos Apotek Hjärtat.

– Det är väldigt glädjande statistik och ett kvitto på att Apotek Hjärtat uppfattas som en attraktiv arbetsplats som utmärker sig i konkurrensen om medarbetarna, säger Camilla Ås, HR chef på Apotek Hjärtat.

Under året har riktade insatser gjorts mot universiteten för att öka intresset för praktik på Apotek Hjärtat. Samtidigt kan ett stort antal praktikplatser erbjudas tack vare att många apotek har anmält intresse för att ta emot praktikanter.

Mer information om Apotek Hjärtats praktikplatser för farmacistudenter:

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• apoteksbranschen
  • studenter
  • receptarie
  • apotekare
  • praktikplatser

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 260 apotek och över 2 300 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 8 miljarder kronor.