Apotek Hjärtat lanserar ny webb med kundchatt

En hemsida för hälsoinformation och inspiration är målet med Apotek Hjärtas nya webb. Förutom aktuella artiklar och en enkel sökfunktion för närmsta apotek bygger stora delen av webben på interaktivitet. Besökare kan chatta med kunniga farmacevter i kundchatten, kommentera artiklar och dela med sig av favoritartiklar.

Intresset för hälsa ökar vilket syns inte minst i söktrender på webben. Enligt Google Trends har olika hälsorelaterade söktermer, däribland apotek, ökat de senaste åren. För att möta allmänhetens förväntningar på tillförlitlig och aktuell information har Apotek Hjärtat lanserat en ny hemsida, www.apotekhjartat.se

Många kunder kommer till Apotek Hjärtat för att köpa medicin, men lika många kommer för att få inspiration och råd till ett hälsosammare liv. Mycket av arbetet kretsar kring förebyggande rådgivning. Hemsidan bygger på redaktionella texter som tar ett positivt grepp om förebyggande hälsa och egenvård.

Chatta med kundkontakt
Apotek Hjärtats kundtjänst utsågs nyligen av tidningen Market till Sveriges bästa kundkontakt på webb. Nu utökar vi servicen ytterligare för våra kunder och erbjuder en kundchatt. Användarna kommer att kunna ställa alla frågor som inte kräver personuppgifter över chatten. Chatten är inledningsvis öppen under kontorstid.

– Apotek Hjärtat har som ambition att bli framtidens apotek och detta skapar förväntningar på att även vår webb ska vara modern. Webbanvändare har vant sig vid stor grad av interaktion och detta vill vi även skapa på apotekhjartat.se. Vi är den första apotekskedjan som fullt ut utnyttjar dessa interaktiva funktioner, säger Bodil Eriksson, vice vd vid Apotek Hjärtat.

Förutom chatten kan besökare kommentera artiklar och dela med sig av favoritartiklar via Facebook och Twitter.

En av de mest efterfrågade tjänsterna är möjlighet att hitta information om sitt närmsta apotek. www.apotekhjartat.se har en unik geopositionering som med hjälp av datorns IP-adress automatiskt visar ditt närmsta apotek.

Samarbete med 1177
Tack vare en unik överenskommelse med 1177.se, Sjukvårdsrådgivningen, får apotekhjartat.se en stor faktabank för fakta och råd om sjukdomar.

– Det är mycket glädjande att vi fått tillgång till materialet från 1177.se, det är högklassig kvalitetsgranskade men lättläst information. Det passar väl in i Hjärtats publicistiska strategi, säger Bodil Eriksson.

Webbplatsen har skapats av Apotek Hjärtat tillsammans med Oktavilla (design) och Valtech (teknik). Båda har tidigare erfarenhet av att skapa interaktiva och redaktionella webblösningar för kunder inom hälso- och läkemedelssektorn.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se

• chatt
  • kundtjänst
  • hitta apotek
  • webb
  • hemsida
  • framtidens apotek

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 200 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.