Kolla dina hudfläckar hos Apotek Hjärtat

Från måndag 7 maj, Euromelanoma Day, kan du få dina hudförändringar bedömda på Apotek Hjärtat Kungsgatan 35 i Göteborg. Med hjälp av ett dermatoskop och hudläkare från företaget iDoc24 på distans, undersöker vi pigmenterade leverfläckar och andra hudförändringar. Om det behövs hänvisas du sedan vidare till vården. Välkommen in om du har fläckar som du funderar över.

7 maj är Euromelanoma Day och malignt melanom och andra former av hudcancer uppmärksammas runt om i Europa. På Apotek Hjärtat Kungsgatan 35 i Göteborg kan du på ett enkelt sätt kontrollera dina hudfläckar med hjälp av mobiltjänsten iDoc24 och vårt dermatoskop. Det enda du behöver ha med dig är en smart telefon av märket iPhone 4.

– Kom in till oss om du funderar över dina hudfläckar, så hjälper vi dig att få en hudläkares bedömning om din hudförändring behöver kontrolleras ytterligare. Vi gör detta för att uppmärksamma våra kunder på huden och vikten av solskydd, säger apotekschef Maria Yazdi.

På apoteket får du ta en bild av den misstänkta hudförändringen med din smarta telefon (iPhone 4) och ett dermatoskop, ett slags förstoringsglas som avbildar färger och strukturer i över- och läderhuden. Via en mobilapp får du inom 24 timmar besked av en hudläkare om du ska söka vård, om det räcker att du själv håller fläcken under uppsikt eller om pricken är ofarlig.

Bedömningen är inte en diagnos, utan ska ses som ett komplement till sjukvårdsrådgivningen. Tjänsten kostar 195 kronor och finns än så länge endast på Apotek Hjärtat Kungsgatan i Göteborg.

Följ dina fläckar
Antalet fall av hudcancer ökar och den viktigaste orsaken är våra solvanor. Därför är det viktigt att sola med förnuft – mellan klockan 11 och 15 är UV-strålningen särskilt stark sommartid.

– Tänk på att skydda dig med kläder, hatt och solskyddsmedel. Barn har känsligare hud än vuxna och måste skyddas ännu mer från solens strålar, säger Maria Yazdi.

Tidig upptäckt av sjukliga förändringar ökar möjligheten till framgångsrik behandling. Därför är det viktigt att ha uppsikt på förändringar i huden, till exempel om du får nya leverfläckar och fläckar som växer eller ändrar färg.

För att upptäcka melanom tidigt finns en "ABCDE-regel” som påminner om vad du ska titta efter:

Asymmetri – ena halvan av ett födelsemärke matchar inte den andra halvan
Border – kanterna är ojämna eller oregelbundna
Colour – fler färger eller ojämn pigmentering, nyanser av till exempel i svart, brun och blå
Diameter – det finns en förändring i storlek, oftast en ökning med tiden
Evolution – tillväxt, ändrad form eller färg men framför allt tillkomst av helt nya födelsemärken efter 50-årsåldern är ovanligt

För mer information kontakta:
Tf presschef Erika Burlin Hellman, 0727-15 94 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Om iDoc24
iDoc24 är en prisbelönt informationstjänst där man kan fråga en hudläkare om något visuellt på kroppen som man undrar över, och få en rekommendation. Det kan vara fästingbett, utslag, eksem med mera. Allt synligt kan fångas med din mobilkamera och bilden skickas anonymt. Dermatoskop används för att undersöka sådana hudförändringar som kan vara cancerrelaterade. Tekniken att använda dermatoskop med en iPhone utvärderas nu i ett forskningsprojekt.  www.idoc24.se

Om Euromelanoma Day
Euromelanoma Day är en europeisk satsning för att förebygga och tidigt upptäcka malignt melanom och andra former av hudcancer. Syftet är att öka kännedomen om hudcancer, riskfaktorer, hur man kan skydda sig mot solen och hur man kan upptäcka det hos sig själv eller närstående. www.euromelanoma.org

• hudvård

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.