Kräsna kunder på framtidens apotek

Krävande och kräsna kunder kommer att möta de nya apoteken under våren. Och de vet vad de vill ha i form av ökade öppettider, ökad service och höga krav på kompetens.  Det visar en undersökning som genomförts av Apotek Hjärtat, Sveriges största fristående apoteksaktör, där 1 003 personer har svarat på frågor kring framtidens apotek.

Apotek Hjärtat öppnar måndag 8 februari 196 apotek från Kiruna till Malmö och ytterligare 10 apotek tisdag 9 februari. Att apoteken kommer att möta krävande kunder står klart. Högst upp på kundernas önskelista står rätt kompetens hos de apoteksanställda, längre öppettider och snabbare service, tätt följt av personlig rådgivning kring läkemedel.

– Det är positivt att kunderna är kräsna och kommer att ställa krav på framtidens apotek. Nu kommer apoteksmarknaden i Sverige att öppnas upp och flera aktörer att komma in, däribland vi på Apotek Hjärtat. Att driva en apotekskedja har många likheter med övrig detaljhandel men det finns en viktig skillnad, ett apotek måste ha en trygg och säker läkemedelshantering. Våra medarbetares kompetensnivå kommer att bli en viktig konkurrensfaktor, säger Apotek Hjärtats VD Anders Nyberg.

– Apotek Hjärtats ambition är att tillsammans med kunderna skapa framtidens apotek. För oss är det viktigt att veta vilka tankar och funderingar svenskarna har kring apoteken. Därför startar vi våra 206 apotek med att be kunderna berätta för oss hur de vill ha det på sina apotek i framtiden, avslutar Anders Nyberg.

Enligt undersökningen är dubbelt så många positiva till omregleringen som negativa, 46 procent respektive 23 procent. Trots optimismen finns det de som är osäkra på hur den nya apoteksmarknaden kommer se ut. 45 procent av de tillfrågade har funderingar kring de anställdas kompetens medan 29 procent undrar över vad som kommer hända med apoteken på landsbygden.

Undersökningen visar även att en tredjedel av svenskarna känner viss oro över vad som kommer att hända med prisnivåerna på receptbelagda läkemedel och en fjärdedel undrar över vad som kommer att hända med deras e-recept när det finns flera apoteksaktörer. Den oron är obefogad eftersom priserna på receptbelagda läkemedel är reglerade av den statliga myndigheten TLV och e-recepten kommer också fortsättningsvis att kunna hämtas ut på alla apotek.

Svenskarnas topp 5-funderingar kring de nya apoteken

Fråga: Vad har du funderat över i samband med omregleringen?

• Kompetensen hos de anställda                45 procent
  • Vad händer med de gamla apoteken        30 procent
  • Priserna på receptbelagt                         29 procent
  • Apoteken på landsbygden                       29 procent
  • Servicen på apoteket                             25 procent

Presschef Charlotte af Klercker, 0707 29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.seOm

Om undersökningen

Undersökningen som är genomförd av United Minds på uppdrag av Apotek Hjärtat föregicks av tio kortare intervjuer och en medieanalys för att kartlägga frågeställningar inför arbetet med frågebatteriet och genomfördes i början av januari 2010. Svaren i undersökningen har insamlats i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. 1003 respondenter deltog i undersökningen.

• framtidens apotek
  • kompetens

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med 206 apotek och över 2 000 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 7 miljarder kronor.