Ny söktjänst hjälper dig att hitta läkemedel

Apotek Hjärtat presenterar nu en webbaserad söktjänst som visar om ditt receptbelagda läkemedel finns inne hos kedjans apotek. På ett snabbt och enkelt sätt får du direkt reda på om ditt läkemedel finns på Apotek Hjärtat närmast dig – innan ditt besök.

Apotek Hjärtat har tagit fram en webbaserad söktjänst som gör det möjligt för dig som apotekskund att själv ta reda på om, och på vilket närmaste Apotek Hjärtat, som ditt läkemedel finns på.

Ungefär fem procent av kunderna lämnar i dag apoteket utan sitt receptbelagda läkemedel – ett problem som är gemensamt för hela apoteksbranschen. Apotek Hjärtats kunder har efterfrågat en service som enkelt visar var deras läkemedel finns.

– Vi vill att du ska slippa mötas av beskedet att ditt läkemedel inte finns inne när du besöker oss. Med vår nya tjänst får du på några sekunder veta vilka Apotek Hjärtat nära dig som har läkemedlet hemma, säger Annika Svedberg, chef för Farmaci & Kvalitet på Apotek Hjärtat.

Kunder och förskrivare har testat tjänsten och utformningen är anpassad efter deras synpunkter och önskemål.

– Vår nya tjänst är i första hand tänkt att underlätta för alla som regelbundet använder receptbelagda läkemedel, såsom äldre och kroniskt sjuka. Dessutom kan läkare och andra förskrivare av läkemedel ha nytta av tjänsten så att de hänvisar sin patient till ett apotek där medicinen finns inne, säger Annika Svedberg.

Tjänsten kommer också snart som mobilapplikation, så kallad app för iPhone och Android.

Hitta läkemedel på apotekhjartat.se
Söktjänsten hittar du på apotekhjartat.se. För att söka läkemedel med tjänsten måste du ha namnet på ditt läkemedel, styrka och förpackningsstorlek. Dessa uppgifter framgår av ditt recept.

Om du har e-recept, logga in med e-legitimation på Mina Vårdkontakter för att se uppgifterna om dina läkemedel: minavardkontakter.se finns på vårdguiden.se och 1177.se.

Du är också välkommen in till oss på Apotek Hjärtat så kan vi skriva ut din läkemedels-förteckning. Ett annat alternativ är att kontakta din läkare för att få en lista på dina läkemedel.

Vill du vara säker på att läkemedlet finns kvar när du kommer till oss, går det bra att boka det hos Apotek Hjärtats Kundkontakt, telefon 0771-405 405.

Tf presschef Erika Burlin Hellman, 0727-15 94 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med cirka 270 apotek och över 2 000 anställda. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom personligt bemötande, bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat har hittills öppnat cirka 70 nya apotek och kommer de närmaste åren att fortsätta öppna ytterligare ett fyrtiotal. Omsättningen är drygt 7 miljarder kronor.